Suoratoistopalvelu Deezer tähtää user centric -malliin

Deezer on ilmoittanut kannattavansa user centric -mallia. Mallissa kuukausimaksut kohdentuvat niille artisteille ja tekijöille, joiden musiikkia kuluttaja kuuntelee.

Ranskalainen musiikin suoratoistopalvelu Deezer on kertonut nettisivuillaan pyrkivänsä vuonna 2020 siirtymään user centric -tilitysmalliin vallalla olevan pro rata -mallin sijaan. Nyt Deezer kampanjoi saadakseen levy-yhtiöt ja jakelijat muutokseen mukaan. Tilitysmallien eroista on käyty musiikkialalla keskustelua jo vuosien ajan, ja 182 maassa toimiva Deezer on ensimmäinen merkittävä suoratoistopalvelu, joka suunnittelee user centric -mallin käyttöönottoa.

”On todella hienoa, että näin suuri toimija on lähtenyt viemään tilitysmalliaan kuluttajalähtöiseen suuntaan. Muutos vahvistaa erityisesti marginaalisemman musiikin asemaa: kuuntelijoiden maksamat korvaukset eivät valu pohjattomaan, superhiteille varattuun kaivoon, vaan kohdistuvat oikeasti kuuntelukertojen mukaan. Tämä on tärkeä avaus läpinäkyvämmän ja avoimemman digitaalisen musiikkialan puolesta”, iloitsee Muusikkojen liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen.

Musiikin suoratoistopalvelujen kuluttajilta keräämä raha jaetaan pääsääntöisesti kolmeen osaan: noin 30 % kerätystä rahasta jää suoratoistopalvelulle, ja loppu tilitetään teosten oikeudenomistajille (säveltäjät, sanoittajat, sovittajat, kustantajat) ja äänitteiden oikeudenomistajille (taloudelliset tuottajat, esiintyvät taiteilijat). Toistaiseksi kaikki suurimmat suoratoistopalvelut ovat käyttäneet pro rata -mallia tilittäessään oikeudenomistajien osuutta.

Pro rata -mallissa kuluttajan kuukausimaksu kerryttää kokonaispottia, josta rahat jaetaan kaikkien kuuntelukertojen mukaisessa suhteessa. Malli siis suosii sellaisten kappaleiden oikeudenomistajia, joita kuunnellaan eniten.

Vaihtoehtoisessa user centric -mallissa oikeudenomistajan saama korvaus perustuu yksittäisen käyttäjän kuuntelukertojen määrään: kuinka montaa eri kappaletta hän kuuntelee ja kuinka monta kertaa. Jos kyseinen käyttäjä kuuntelisi vain yhtä kappaletta, menisi hänen maksamansa kuukausimaksu kokonaan kyseisen kappaleen oikeudenomistajille. Erona pro rata -malliin user centric -malli kasvattaa siten lähtökohtaisesti sellaisten kappaleiden oikeudenomistajien korvauksia, joita kuunnellaan vähemmän, ja toisaalta vähentää pottia kuunnelluimmalta musiikilta.

Vuonna 2018 musiikkiala Suomessa selvitti yhteisellä tutkimuksellaan suoratoistopalveluissa käytössä olevan, eniten kuunneltuja kappaleita suosivan pro rata -tilitysmallin ja vaihtoehtoisen, yksittäisen kuluttajan kuuntelumääriin perustuvan user centric -mallin eroja. Erityisesti haluttiin tietää, miten kuluttajan valinnat vaikuttavat oikeudenomistajille maksettaviin tilityksiin. Tutkimusaineistona käytettiin Spotifyn tarjoamaa dataa. Tutkimuksesta kävi ilmi merkittävä ero pro rata – ja user centric -mallien tilitysmäärissä.

Lue tutkimuksen loppuraportti (Jari Muikku 2018) >