Orkesterimuusikot x Gramex

Hei orkesterimuusikko,

Tiesithän, että Gramex-korvaukset ovat orkesterimuusikon asia aina, kun orkesteri tekee äänitteitä? Tule mukaan kehittämään yhteisiä käytäntöjä – varmistetaan, että korvaukset löytävät asianmukaisesti perille! Alku on helppo: tutustu infoon ja tarkista, että perusasiat ovat kunnossa. Jaathan tietoa myös eteenpäin muille kollegoillesi kasvokkain ja somessa.

– Gramex & Muusikkojen liitto –

Äänitteillä esiintymisestä muusikoille maksettava Gramex-korvaus on monelle keskeinen osa tulonmuodostusta ja ammatin arvostusta. Silti joskus isomman yhtyeen tai orkesterin kanssa toimiessa Gramex-asiat unohtuvat tai niiden käytännön organisointi kangertelee. Orkesterimuusikkokollegat vinkkaavat, miten Gramex-asiat hoidetaan kuntoon myös orkesterikentällä.

Suurin haaste orkesterien Gramex-asioiden hoidossa on usein tiedon puute.

”Olen freelancemuusikkona vuosien varrella tehnyt paljon äänitteitä monen eri genren alueella – soittanut myös useilla klassisilla äänitteillä eri orkesterien kanssa. Kevyen musiikin puolella käytännöt ovat selkeät ja Gramexit hoidetaan aina lähes poikkeuksetta, mutta sinfoniaorkesterien kanssa levytyksiä tehdessä asiaa ei olla useimmiten otettu esille työnantajan toimesta” kertoo freelancemuusikko, Muusikkojen liiton valtakunnallinen freelancereiden luottamushenkilö ja pasunisti-lyömäsoittaja Juho Viljanen.

Joillekin orkesterimuusikoille Gramex-asiat tulevat tutuksi jo koulun penkiltä – tai kollegoiden vinkistä.

”Itse tulin tietoiseksi Gramexin asiakkuudesta aikoinaan tullessani opiskelemaan Helsinkiin; erityisesti studiokeikkojen yhteydessä. Vanhat kokeneet muusikot opastivat meitä asian kanssa. Kollegaa kannattaakin muistuttaa,” kertoo sellisti, Tapiola Sinfoniettan pääluottamushenkilö Janne Aalto.

Helsingin Kaupunginorkesterin viulisti ja orkesterin muusikkoyhdistyksen puheenjohtaja Heini Eklundin mukaan onneksi Gramex-asioista on jo paljon tietoa. Toimintaakin tarvitaan.

”Varmaan Suomessa kaikki kyllä jo tietävät Gramexin, tunnettuutta on. Silti usea orkesterimuusikko ei kuitenkaan ole vielä Gramexin asiakas. Se olisi ensimmäinen askel.”

Suomen ammattimaisia sinfoniaorkestereita edustava Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n toiminnanjohtaja Iiris Lehtonen tunnistaa tiedon tärkeyden myös työnantajien näkökulmasta:

”Sinällään helppo asia on voinut jäädä puolitiehen vain silkan tiedonpuutteen tai -katkosten takia. On kaikkien kannalta hyvä, että tietotasoa nyt nostetaan ja asiat saadaan kuntoon. Asia ei kuitenkaan ole lopulta yhtään monimutkainen.”

Suomen Sinfoniaorkesterit ry ja sitä kautta orkesterien hallinto on myös mukana Orkesterimuusikot X Gramex -tiedotuskampanjassa.

”Välitämme osaltamme tietoa Gramex-asioista intendenteille ja muille hallinnon toimijoille,” Lehtonen lupaa.

Gramex-korvaukset ovat jokaisen muusikon henkilökohtainen oikeus aina, kun äänitteitä tehdään. Ne ovat tärkeä osa toimeentuloa ja ammatillista arvostusta.

”Gramex-korvaukset ja niitä varten luotu järjestelmä edesauttaa kaikin puolin meidän muusikkojen arvostusta ja rakentaa myös sisäistä itsearvostusta. On syytä olla ylpeä siitä korkeasta tasosta, jolla tässä maassa tehdään klassisen musiikin äänitteitä. Tästä muusikon työstä kuuluu maksaa korvaus muusikoille itselleen,” sanoo Tapiola Sinfoniettan Janne Aalto.

Orkesterimusiikin suosio on viime vuosina maailmalla noussut, mikä näkyy myös Gramexin esittäjille tilittämissä summissa. Etenkin klassisen musiikin käytöstä kerätään maailmalta aiempaa enemmän korvauksia.

”Kiitos orkesterimusiikin kasvaneen kansainvälisen kysynnän ja Gramexin aktiivisuuden, tilitettävät summat eivät enää ole ihan vähäpätöisiä. Summa voi aktiivisesti levyttävällä olla parin kuukauden nettopalkankin verran muutamassa vuodessa. Toisaalta pienetkin korvaukset kertyvät maksettavaksi, kun viiden euron tilityskynnys ylittyy,” sanoo Aalto.

Gramex-asioiden hoito on yksinkertaista: ensin varmistetaan, että kaikki muusikot ovat Gramexin asiakkaita. Asiakkuus on ilmaista, ja liittyä voi verkossa.

Seuraavaksi päätetään yhdessä orkesterin kollegoiden kesken, miten tilitykset halutaan hoidettavaksi. Saako jokainen korvauksesta osan individuaalisti eli yksilökohtaisesti omalle tililleen suoraan Gramexilta vai tilitetäänkö korvaukset kollektiivisesti esimerkiksi yhteiselle muusikoiden yhdistykselle? Mikäli tilitykset halutaan maksaa kollektiivisesti yhdistykselle, on huomattava, että yhdellekin yhtyeen jäsenelle on hänen niin halutessaan järjestettävä yksilötilitys. Oikeus korvauksiin on henkilökohtainen.

”Me ajattelemme, että meille kuuluvat korvaukset kuuluvat meille muusikoille. Tulemme Tapiola Sinfonietassa siirtymään toivottavasti nyt pitkän väännön jälkeen individuaaliin eli yksilötason tilitykseen,” kertoo Janne Aalto.

Helsingin Kaupunginorkesterissa oma muusikkojen yhdistys on vielä toistaiseksi halunnut hoitaa korvauksien tilityksen muusikkojen yhdistyksen kautta.

”Aina levytyksen yhteydessä saan teknikoilta soittajalistat, johon kerätään kaikki äänitteellä esiintyvät muusikot: sekä vakituiset työntekijät että avustajat. Tämän jälkeen Helsingin Kaupunginorkesterin Muusikot ry hoitaa asian, eli minä puheenjohtajana kysyn erikseen jokaiselta äänitteen soittajalta siirtolupavaltakirjan, joka määrittää, että he antavat luvan tilittää kyseisestä äänitteestä tulevat korvaukset yhteisesti orkesterin muusikkojen yhdistykselle. Meillä mahdollisesti lähitulevaisuudessa saatetaan myös siirtyä yksilötilitykseen. Eri orkestereissa on kuitenkin erilaisia tilanteita ja eri määrä levytyksiä, joten asiasta pitää sopia oman orkesterin muusikkojen kesken,” kertoo Heini Eklund.

Eklundin mukaan jatkossa avustajien asemaa pitää parantaa: heille olisi huolehdittava henkilökohtainen tilitys. Freelancerien luottamushenkilö Viljanen on samoilla linjoilla.

”Tieto orkesterin äänitteillä esiintyvistä freelancemuusikoista ja heidän Gramex-numeroistaan pitää muistaa kerätä. Avustavien muusikoiden korvauksien maksu tulisi tapahtua aina yksilökohtaisesti. Freelancer ei pääse osaksi yhteisöllisen muusikkoyhdistyksen eduista tai riennoista,” muistuttaa freelancereiden luottamushenkilö Viljanen.

Gramex-asiakkuuden lisäksi tärkeintä on siis muistaa kerätä yhteen kokoonpanon soittajien tiedot itse äänityshetkellä. Kokoonpanotiedot viedään osaksi ääniteilmoitusta, jonka tekee äänitteen tuottaja eli useimmiten levy-yhtiö. Orkesterin kannattaa luoda oma hallinnollinen rutiini, jolla äänitteillä esiintyvien artistien tiedot kerätään.

”Esimeriksi Vantaan Viihdeorkesterissa Gramex-numeroa kysytään suoraan samalla lomakkeella kuin vero- ja tilitietoja,” kertoo Tapiola Sinfoniettan Janne Aalto.

”Lopulta asia ei olekaan monimutkainen vaan oikeastaan aika yksinkertainen, kun vain kaikki osapuolet tietävät ja hoitavat hommansa. Yksinkertaisimmillaan: kun tehdään äänitettä, katsotaan, ketkä soittavat ja kerätään kaikkien Gramex-numerot levy-yhtiölle eli tuottajalle, joka sitten tekee ääniteilmoituksen Gramexille. Meillä on Suomessa hyvä systeemi, jota seuraamalla asiat saadaan kuntoon,” kertoo Aalto.

  1. Liity Gramexin asiakkaaksi – se on ilmaista. Nappaa oma Gramex-numero itselle talteen. Jokainen muusikko on henkilökohtaisesti oikeutettu korvauksiin aina, kun soitetaan äänitteillä.
  2. Päätä. Sovi muusikkokollegojen kanssa, kuinka tilitykset haluatte hoitaa. Jos henkilökohtaisesta tilityksestä halutaan poiketa ja haluatte hoitaa tilityksen esimerkiksi muusikkojen yhdistyksen kautta, sopikaa tästä yhdessä ja kirjallisesti.
  3. Kerää. Varmistakaa äänityshetkellä, että kaikkien kokoonpanon muusikoiden – myös avustajien ja vierailijoiden – tiedot tulevat mukaan ääniteilmoitukseen. Äänitteen tuottaja vastaa kotimaassa ääniteilmoituksen tekemisestä Gramexille.
  4. Tarkista. Voitte itsekin varmistaa, että kaikista tekemistänne äänitteistä on tiedot Gramexilla. Tarkistakaa etenkin ulkomaisen tuottajan kanssa tehdyt äänitteet, sillä niistä ei aina tule ilmoitusta Gramexille. Omat tiedot voi tarkistaa esimerkiksi osoitteesta tilitys@gramex.fi tai omalla asiakastunnuksella kirjautumalla MyGramex-portaaliin.

Alba Recordsin Timo Ruottista parempaa osaamista orkesteri- ja kuoromusiikin äänitteiden tuottamiseen saa tästä maasta hakea. Alba Records on 30-vuotisen uransa aikana tuottanut tuhansia äänitteitä satoja ammattilaisia työllistävien orkesterien ja kuorojen kanssa.

Ruottisen mukaan Gramex-korvausten asianmukaisen hoidon ydinjuttu on äänitteellä esiintyvien taiteilijoiden listauksen eli niin sanotun line-up-listan kokoaminen.

”Gramex-korvauksia maksetaan vain niistä äänitteistä, joista tehdään ääniteilmoitus. Tuottajana huolehdimme ilmoituksen tekemisestä, mutta meille on usein haastavaa saada satojen muusikkojen tai laulajien tietoja: aina tietoja esiintyjistä ei saada kerättyä ollenkaan tai niitä koostetaan tipoittain. Tässä kohtaa orkesterit voisivat myös itse auttaa prosessia: kerätään tiedot äänitteillä esiintyneistä muusikoista Gramex-numeroineen (tai sen puuttuessa syntymäaika) teoskohtaisesti heti äänityshetkellä ja toimitetaan ne kerralla kokonaisuudessaan tuottajalle. Näin saadaan ilmoitus hoidettua ripeästi ja kattavasti – ja korvaukset löytävät perille oikeaan osoitteeseen,” kertoo Ruottinen.

Tuottajan näkökulmasta sillä, miten orkesterimuusikot tai kuorolaiset Gramex-korvauksensa päättävät tilittää, ei ole merkitystä.

”Tuottajalle ei tokikaan ole merkitystä, tilitetäänkö esiintyjien Gramex-korvaus koko ensemblen tasolla kollektiivisesti vai henkilökohtaisesti yksilötasolla. Esiintyjät saavat Gramex-korvauksista aina puolet, tavalla tai toisella tilitettynä. Mutta esiintyjän kannattaa pohtia asiaa talouden kannalta: jos oman porukan tekemiä äänitteitä on vähän ja ne soivat maailmalla harvakseltaan, ei viiden euron tilitysraja ehkä henkilökohtaisessa tilityksessä ylity. Silloin kannattaa harkita korvausten tilittämistä orkesterin tai kuoron kollektiivin kautta,” vinkkaa Ruottinen.

Lisätiedot

Gramex: muusikoiden ja tuottajien asiakaspalvelu

Heli Kosunen, tilitysasiantuntija
heli.kosunen@gramex.fi
+358 10 248 9201

Tarja Henriksson, asiakkuuspäällikkö
tarja.henriksson@gramex.fi
+358 10 248 9207

Muusikkojen liitto

Mirkka Kivilehto, sopimuspäällikkö
mirkka.kivilehto@muusikkojenliitto.fi

Sanni Kahilainen, viestintäpäällikkö
sanni.kahilainen@muusikkojenliitto.fi