Neuvottelukierros käynnissä

Suurin osa Muusikkojen liiton työehtosopimuksista on tällä hetkellä auki ja neuvottelukierros meneillään.

Pöydällä ovat Suomen Kansallisoopperan työehtosopimukset viime vuonna neuvoteltua oopperalaulajia koskevaa sopimusta lukuun otattamatta. Samoin neuvoteltavina ovat äänilevytuottajayhtiöiden palveluksessa olevia muusikkoja, laulajia ja kapellimestareita koskeva työehtosopimus, Savonlinnan Oopperajuhlaorkesterin työehtosopimus sekä Radion sinfoniaorkesteria koskeva työehtosopimus ja muut Ylen työehtosopimukset. Myöhemmin keväällä alkavat kaupunginorkestereita, UMO Helsinki Jazz Orchestraa, Vantaan Viihdeorkesteria ja teatterimuusikoita koskevien työehtosopimusten neuvottelut.

Sopimuksia neuvottelevat liiton sopimuspäällikkö Miika Tarhio, juristi Mirkka Kivilehto ja puheenjohtaja Ahti Vänttinen tiiviissä yhteistyössä työntekijöiden edustajien kanssa.

“Pöydällä on palkkaratkaisujen lisäksi muun muassa uuden työaikalain vaikutukset työehtosopimuksiin sekä sopimusalakohtaisia kysymyksiä. Neuvottelut ovat edenneet hyvässä hengessä”, kertoo Mirkka Kivilehto.