Nelonen Media Liven ja Warner Music Liven uusi kumppanuussopimus herättää musiikkialalla huolta. Muusikkojen liiton mukaan kehityssuunta, jossa valta keskittyy yhä harvemmille toimijoille, kaventaa festivaaliohjelmistojen monimuotoisuutta ja heikentää artistien mahdollisuuksia.
Nelonen Media Live ja Warner Music Live tiedottivat lokakuun lopussa solmineensa kumppanuussopimuksen, joka tiivistää yhteistyötä festivaalien ohjelmasuunnittelussa ja artistihankinnassa. Käytännössä sopimus tarkoittaa, että Warner Music Live vastaa jatkossa Nelonen Media Liven festivaalien ohjelmasuunnittelusta, artistikiinnityksistä ja sopimusneuvotteluista. Helsingin Sanomat uutisoi alkuviikosta yhteistyöstä ja nosti esiin musiikkialalla heränneen huolen vallan keskittymisestä ja siitä, että Sanoman festivaaleilla suosittaisiin jatkossa Warnerin artisteja. Sanoma-konserniin kuuluva Nelonen Media Live järjestää Suomessa yli kymmentä festivaalia, kuten Himos- ja Suomipop-festivaaleja.
Tiistaina 18. marraskuuta 2025 HS kertoi Warner Musicin peruneen Maustetytöt-yhtyeen esiintymiset Sanoman festivaaleilla. Yhtyettä edustava Lördag-levy-yhtiö kertoi Warnerin perustelleen päätöstä säästösyillä. Aiemmin Warner Music Finlandin toimitusjohtaja Ramona Forsström ja Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso olivat vakuuttaneet, ettei Sanoman festivaaleilla suosita Warnerin artisteja.
Kun yksi suurimmista levy-yhtiöistä alkaa ohjata laajaa festivaaliverkostoa, valta keskittyy entistä harvemmille toimijoille. Tämä herättää huolta musiikkialan monimuotoisuudesta, kilpailusta ja nousevien artistien mahdollisuuksista.
Huoli festivaaliohjelmistojen yhdenmukaistumisesta
Musiikkialalta ja jäseniltämme kantautuneissa viesteissä korostuu epäilys siitä, että on vaikea pitää uskottavana ajatusta, ettei yhteistyö vaikuttaisi esiintyjävalintoihin. Vaikka toimijat vakuuttavat valintojen perustuvan jatkossakin kysyntään ja eri yhtiöiden artisteihin, jäsenistömme arvioi, että Warner saa väistämättä etulyöntiaseman kilpailussa.
Toinen laaja huoli liittyy festivaaliohjelmien yhdenmukaistumiseen. Kustannuspaineiden kasvaessa on taloudellisesti houkuttelevaa keskittää useita keikkoja samoille artisteille ja samoille toimijoille. Tämä kaventaa tarjontaa, vähentää riskejä ja tekee festivaaleista samankaltaisempia. Jäsenistömme on kuvannut tätä muutosta monimuotoisuuden hiljaiseksi rapautumiseksi, jonka vaikutukset ovat pitkällä aikavälillä merkittäviä.
Lisäksi pelätään, että valta keskittyy niin, että ala jakautuu kahteen leiriin: Sanoma–Warneriin ja muihin toimijoihin. Tällainen asetelma on erityisen haastava nouseville artisteille ja pienille ohjelmatoimistoille.
Taloudellinen tilanne lisää riskejä
Tapahtuma-alaa ovat viime aikoina koetelleet sekä kohonneet kustannukset että vähentyneet kävijämäärät. Musiikkituottajat – IFPI ry:n ja Teoston Musiikinkuuntelu Suomessa 2025 -tutkimuksen mukaan monien perinteisten musiikkifestivaalien yleisömäärät jäivät kesällä noin kymmenen prosenttia vuoden 2024 tasosta.Samana kesänä peräti 27 prosenttia suomalaisista kertoi jättäneensä vähintään yhden festivaalin väliin rahatilanteensa vuoksi – seitsemän prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin.
Monet tapahtumajärjestäjät kamppailevat kannattavuuden kanssa. On ymmärrettävää, että kustannuksia pyritään karsimaan, mutta kustannustehokkuuden ja taiteellisen monipuolisuuden välistä jännitettä ei pitäisi sivuuttaa.
Suomalaisen musiikkikulttuurin vahvuus rakentuu monimuotoisesta kentästä, jossa erilaiset toimijat ja äänet pääsevät esiin – ja jossa on tilaa myös riskinotolle. Vallan liiallinen keskittyminen ei palvele tätä tarkoitusta.
Lupaukset lunastetaan tulevissa festivaaliohjelmistoissa
Warner Music Live on korostanut ottavansa esiintyjiä jatkossakin myös levy-yhtiönsä ulkopuolelta. Muusikkojen liitto pitää lupausta tärkeänä ja seuraa tarkasti, miten uusi yhteistyö näkyy käytännössä festivaaliohjelmistoissa ja musiikkialan monimuotoisuudessa.
Odotamme, että Sanoman festivaalit sitoutuvat jatkossakin musiikin monimuotoisuuteen ja tarjoavat esiintymismahdollisuuksia myös oman artistikataloginsa ulkopuolelta. Kannustamme festivaaleja lisäksi sitoutumaan ohjelmistosuunnittelussaan antirasistiseen ja yhdenvertaiseen toimintaan.