Ateenassa pohdittiin ratkaisuja suoratoiston ja tekoälyn ongelmiin

Kansainvälisen muusikkojen liiton (FIM) kolmipäiväinen Music in the Digital Age -konferenssi kokosi Ateenaan musiikin esittäjien oikeuksien asiantuntijat eri puolilta maailmaa. Muusikkojen liitosta mukana olivat puheenjohtaja Mia Kari, varapuheenjohtajat Olli Krogerus ja Sami Koivukangas sekä liiton juristi Ilona Vartiainen.

Konferenssin keskusteluissa nousi vahvasti esiin se, että suoratoisto ja generatiivinen tekoäly muuttavat musiikkialaa nopeammin kuin lainsäädäntö pysyy perässä. Musiikin esittäjien työ on yhä epävarmempaa ja tulonmuodostus keskittyy isoille teknologia- ja musiikkiyhtiöille.

Suoratoistosta saadut korvaukset eivät täytä EU:n tekijänoikeusdirektiivin vaatimuksia

Suoratoiston kasvu ei näy musiikin esittäjien tuloissa. Käyttö lisääntyy, mutta korvaukset eivät kasva mukana. Tämä ei täytä EU:n tekijänoikeusdirektiivin edellyttämää asianmukaisen ja oikeasuhtaisen korvauksen vaatimusta:

  • Artistien osuus suoratoiston kokonaistuloista on keskimäärin noin 8 %
  • Muusikot eivät tällä hetkellä saa korvausta suoratoistokäytöstä lainkaan
  • 99,5 % musiikin esittäjistä saa vain 10 % suoratoistosta kertyvistä korvauksista

Kokouksessa tuotiin toistuvasti esiin tarve vahvistaa musiikin esittäjien asemaa lisäämällä tekijänoikeuslakiin luovuttamaton korvausoikeus suoratoistosta.

Tekoälyn koulutukseen saatava sääntelyä ja läpinäkyvyyttä 

Generatiivinen tekoäly koulutetaan usein olemassa olevalla, tekijänoikeuden alaisella musiikilla, ilman lupaa ja ilman korvausta. Samalla se kykenee tuottamaan uusia kappaleita, jotka jäljittelevät tunnistettavasti musiikin esittäjien ääntä, tyyliä ja ilmaisua. Tämä heikentää musiikin esittäjien tulonmuodostusta, uhkaa luovaa työtä ja taiteellista identiteettiä ja vaikeuttaa tekijänoikeuksien valvontaa.

Arvioiden mukaan 24 % musiikin esittäjien tuloista on vaarassa jo vuoteen 2028 mennessä.

Konferenssissa peräänkuulutettiin:

  • Tekoälyn kouluttamiseen käytettävälle musiikille ja tekoälyn tuottaman materiaalin hyödyntämiselle on säädettävä velvoittava lisensointi- ja korvausmalli.
  • Tekoälytoimijoiden tulee olla läpinäkyviä tekoälyn koulutukseen käyttämästään materiaalista (mm. vesileimat ja metatieto)
  • Tekoälytoimijoille tulee säätää todistustaakka siitä, että niiden toiminta ei loukkaa tekijänoikeuksia

Kansainväliset esimerkit näyttävät suuntaa

Useissa maissa on jo otettu askeleita muusikin esittäjien vahvemman suojan puolesta.

Espanjassa musiikin esittäjille on laissa säädetty luovuttamaton korvausoikeus äänitteiden suoratoistosta. Korvaus kerätään pakollisen kollektiivisen hallinnoinnin kautta.  Suoratoistopalvelut maksavat korvaukset tekijänoikeusjärjestöille, jotka tilittävät ne musiikin esittäjille.

Tanskassa on valmisteilla lakimuutos, joka suojaisi musiikin esittäjiä tekoälyimitaatioilta ja deepfakeiltä eli syväväärennöksiltä. Esitys etenee parlamentin käsittelyyn alkuvuodesta.

Esimerkit eri maista osoittavat, että oikeudenmukaisempaa suoratoisto- ja tekoälykehitystä voidaan edistää konkreettisin toimin.

Verkostoitumista ja yhteistyötä

Paneelikeskustelujen, avausten ja puheenvuorojen lisäksi toi yhteen muusikkojen liittoja ja tekijänoikeusjärjestöja eri puolilta maailmaa. Tulevaisuuden yhteistyöt saivat konferenssissa jo ensiaskeleensa, ja etenkin pohjoismaisten liittojen yhteistyötä pyritään tiivistämään entisestään.

”Tapahtuma tarjosi myös arvokkaita kohtaamisia muiden muusikkojen liittojen sekä tekijänoikeusjärjestöjen edustajien kanssa. Lisäksi keskustelimme yhteistyöstä musiikin esittäjien tekijänoikeusjärjestöjä edustavan AEPO-ARTIS:n kanssa. Yhteisiä vaikuttamistoimia on tarkoitus käynnistää jo tulevien kuukausien aikana”, kertoo Muusikkojen liiton puheenjohtaja Mia Kari.