Muusikkojen liitto on antanut 30. syyskuuta 2025 lausunnon hallituksen esityksen luonnoksesta (drno VN/18125/2025) taiteen perusopetusta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Liitto kannattaa esityksen tavoitteita – lainsäädännön selkeyttämistä ja elinikäisen oppimisen periaatteen vahvistamista, mutta vastustaa ratkaisua, joka voisi johtaa musiikin suoritemäärien tai aloituspaikkojen vähenemiseen. Ratkaisu olisi ristiriidassa taiteenalakohtaista saatavuutta parantavan tavoitteen kanssa ja heikentäisi pitkällä aikavälillä suomalaisen musiikkialan ja ammattimuusikkokentän elinvoimaa.
Aloituspaikkojen supistaminen näivettäisi musiikkielämän elinvoimaa
Musiikin taiteen perusopetus on ammattiin tähtäävän koulutuspolun keskeinen lähtökohta. Myös hallituksen esitysluonnos toteaa, että ”taiteen perusopetus luo perustaa ammattilaisuudelle.” Käytännössä merkittävä osa korkeakouluopintoihin etenevistä musiikin opiskelijoista on aloittanut opintopolkunsa taiteen perusopetuksessa.
Mikäli musiikin aloituspaikkoja tai suoritteita vähennetään, kaventuu tulevien hakijoiden joukko ensin toisen asteen, ja myöhemmin korkeakoulutuksen puolella. Tämä vaikuttaisi orkestereiden, vapaan kentän ja koko suomalaisen musiikkielämän elinvoimaan tulevaisuudessa.
Saatavuutta tulee parantaa kasvattamalla kokonaisresurssia – valtionosuusrahoitusta sekä valtionosuuden perusteeksi vahvistettavien opetustuntien ja aloituspaikkojen määrää – ja kohdentamalla resurssit taiteenaloittain ja alueittain kysynnän, paikkavajeen ja väestökehityksen perusteella, eli nykytilanteessa erityisesti musiikkiin
Nykyinen lainsäädäntö lähtee siitä, että taiteen perusopetus on ensisijaisesti lapsille ja nuorille annettavaa opetusta. Tämä rajaus on nyt lakiehdotuksessa poistettu. Rajauksen poistuminen mahdollistaa kaiken ikäisille annettavaa taiteen perusopetusta. Vaikka Muusikkojen liitto katsoo, että tavoite vahvistaa elinikäisen oppimisen periaatetta on kannattava, rajauksen poistuminen herättää kysymyksen siitä, miten rajallisilla, mahdollisesti vähenevillä resursseilla turvataan lasten ja nuorten musiikillisten valmiuksien kehittyminen.
Muusikkojen liitto ehdottaa lisäykseksi pykälään, että koulutuksen järjestäjille on turvattava mahdollisuus profiloida oppilaaksiottoa eri oppijaryhmiin, kuten ammattiin tähtääviin, yhdenvertaisuus ja läpinäkyvyys turvaten.
Opetuksen heijastettava osaamista eikä vain osallistumista
Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama, ehdotusta taiteen perusopetuksen lainsäädännön uudistamiseksi valmisteleva työryhmä on esittänyt, että taiteen perusopetuksen laajuus olisi 50 opintopistettä. Opetusta annettaisiin taiteen perusopetuksessa 20 opetustuntia yhtä opintopistettä kohden. Opintoihin kuuluisi lisäksi niiden tavoitteiden ja sisällön kannalta tarpeellinen ja opiskelijan kannalta kohtuullinen määrä omatoimista työskentelyä. Vaaditut opintopisteet suoritettuaan opiskelija olisi oikeutettu saamaan päättötodistuksen.
Lakiehdotuksen 1 §:n mukaan taiteen perusopetus ”edistää mahdollisuuksia hakeutua eri taiteenalojen jatko-opintoihin”. Oppimäärän suorittamista ei pitäisi määritellä oppilaan saaman opetuksen määrään perustuvalla pistemallilla vaan päättötodistuksen tulisi pohjautua oppilaan näytettyyn osaamiseen. Tämä varmistaa, että todistus heijastaa todellista osaamista, mikä on välttämätöntä jatko-opintoihin hakeutumisen kannalta.