Muusikko kuvataiteessa IX – Zen ja auringonjumalattaren perintö

”Wa-kansa elää valtameren vuorisilla saarilla. He värjäävät ruumiinsa keltaiseksi tai punaiseksi kuten kiinalaisetkin puuteroivat itsensä. Kun joku kuolee, he panevat hänet yksinkertaiseen laatikkoon, ja peittävät haudan maakummulla.” Ote kiinalaisesta kronikasta vuodelta 297 jaa. sisältää varhaisimman kuvauksen Wa’sta, muinaisesta Japanista. Sen heimot arvostivat musiikkia ja taidetta: voimme edelleen ihailla hautakumpujen taidokkaita muusikkofiguureja tai pronssiin valettuja dōtaku-kelloja. Varhaisia musiikkiin liittyneitä myyttejä on kertomus auringonjumalatar Amaterasusta, japanilaisten mytologisesta esiäidistä. Klassisen kauden aurinko nousi saarivaltakunnassa joskus 300-luvun jaa. puolivälissä intialais–kiinalaisten vaikutteiden tulviessa Korean kautta kirjoitusmerkkien, buddhalaisuuden ja sitä seuranneen uskonnollisen taiteen ja musiikin muodossa.

Vuonna 645 Japanissa toteutettiin Taika-reformi, ”Suuri uudistus”, jossa Kiinan Tang-dynastian malliin järjestettiin hallinnolliset ja sosiaaliset olot. 800-luvun alussa maahan rantautuivat buddhalaiset Tendai- ja Shingon- lahkot, joiden merkitys taiteeseen ja musiikkiin oli merkittävä. Buddhalaisten tekstien resitointi synnytti shōmyō-tyylin, joka gregoriaanisen kirkkolaulun ohella on maailman vanhimpia yhä harjoitettuja uskonnollisia lauluperinteitä. Hovimusiikkina tunnettu gagaku syttyi täyteen loistoonsa soitinryhmien vakiinnuttua, eikä keisaria voitu pitää sopivana tehtäväänsä ilman omaa hoviorkesteria. Musiikin historia kirjattiin teorian ohella kronikoiksi, minkä ansiosta tiedämme hallitsijoiden olleen itsekin taitavia muusikoita.

900-luvulle tultaessa kiinalaiset esikuvat syrjäytti uusi ja omaleimainen yamato-e, tyyliteltyjen taustojen ja tarkoin valittujen yksityiskohtien kirkkaansävyinen maalaustyyli. Siinä hahmojen kasvot saattoivat näyttää samanlaisilta, mutta se, miten heidän pukunsa kankaat laskostuivat kuvassa, kertoi vivahteikkaasti jokaisen hahmon tunnemaailmasta. Olennaisen pelkistäminen ja yksityiskohtien palvonta vallitsi myös musiikissa: instrumentalisti saattoi esittää kokonaisen kirjon tunnelmia muunnellessaan yhtä ainoaa pitkää ääntä hienovaraisin elein.

Moronobu Hishikawa (1618–1694): Pyhä bugaku-tanssi, puupiirros, vedos paperille. Museé Guirmet, Pariisi. Kuvassa tanssia säestää orkesteri, johon kuuluu sho (suu-urut), kaksi rumpua ja huiluja. 12 vuosisadan ajan, aina vuoteen 1945 saakka, bugakua ei saanut esittää kuin hovin seremoniallisissa tilaisuuksissa valikoidulle joukolle eliittiä. Löyhästi historiaan, uskonnollisiin kertomuksiin tai kansanperinteeseen liittyvine aiheineen bugaku-tansseja on säilynyt nykypäiviin viitisenkymmentä. Aikoinaan oli tapana, että keisari itse osallistui esitykseen tanssijana.
Tuntematon (1100-luku): Suzumushi II (n. 1130, kohtaus Genji-tarinan luvusta 38, yksityiskohta), muste ja väri paperille, koko kuva 21,8 x 48,2 cm. Gotoh Museum, Tokio. Genjin tarina, maailman vanhin romaanikertomus, on vuosisatojen ajan ruokkinut Japanin taiteilijoiden ja muusikoiden mielikuvitusta. 1100-luvulla maalattujen kymmenen kuvarullan arvellaan sisältäneen koko eepoksen kuvituksen. Rullista on säilynyt vain neljä kappaletta, jotka kuuluvat Japanin kansallisaarteisiin. Tähän kohtaukseen on kuvattu huilunsoittaja kuutamoisessa yössä.

Gagakun loistoaikoina hovissa palveli ylhäisönainen Murasaki Shikibu, jonka 1000-luvun alussa kirjoittamaa Genjin tarinaa (”Genji-monogatari”) pidetään maailman ensimmäisenä romaanina. Taiteen rakastamisen ohella tarinan päähenkilö viettelee naisia, joita kirjoittaja kuvaa näiden soittaman musiikin mukaan. Teksti sisältää myös runsaasti viittauksia aikakauden hovin musiikkielämään. Genji on ollut 1100-luvulta saakka aiheena lukemattomissa kuvarullissa, maalauksissa ja puupiirroksissa. Toinen tärkeä kulttuuria rikastuttanut teos on Heike-monogatari, traaginen 1200-luvun tarina Taira-klaanista. Ennen muistiin kirjoittamista Heike oli musiikillinen perinne, jota esittivät sokeat laulajat biwa-luutun säestyksellä.

Japanin klassinen kausi päättyi shōgunien, samurai-armeijan kenraalien valtaannousuun 1192. Alkaneella feodaaliajalla vaikutti zen, buddhalaisuudesta siinnyt filosofia.

Yhtenä sen pyrkimyksistä oli ilmaista taiteellinen impulssi puhtaana, ilman minän häiritsevää väliintuloa. Musiikissa zenin idea kulminoitui komusō-munkeilla, jotka soittivat shakuhachi-huilua pää olkikoriin kätkettynä. Huolimatta valtakunnan sisäisistä levottomuuksista feodaaliajan alun vuosisadat tuottivat uusia kulttuurin muotoja, kuten teeseremonian, nō-musiikkiteatterin ja tussimaalauksen. Siinä Leonardon aikalainen Sesshū Tōyō kehitti tekniikan, jossa muutamalla äärimmäisen hallitulla siveltimenvedolla kykeni kertomaan kaiken olennaisen.

Torii Kiyonaga (1752–1815): Kolme nuorta naista pukeutumassa komusōiksi (n. 1778), puukaiverrus, vedos paperiarkille, 26,2 x 19,7 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York. Kiyonaga oli yksi ukiyo-e (”kelluvan maailman kuvat”) -puupiirrostyylin mestareista. 1600-luvulla kehittynyttä ukiyo-e:tä pidettiin aikanaan vain kansan käyttötaiteena, jolla ei ollut taiteellista arvoa: usein aiheet otettiin arkielämästä mainoksia ja kirjakuvituksia varten. Kuvan keskimmäinen nainen valmistautuu peittämään päänsä olkikorilla, esiintyäkseen komusō-soittajana shakuhachi-huiluineen.
Kanō Motonobun (1476–1559) koulukunta: Bo Ya soittaa qinia (1530-luku), kuvarulla, muste ja väri paperille, 165,2 x 87 cm. Metropolitan Museum of Art, New York. Kiinalainen tarina Bo Ya’sta (ks. Muusikko 4/2022) kiehtoi myös Japanissa. Motonobu eli myrskyisässä vaiheessa kotimaansa historiaa, mutta onnistui silti hankkimaan rahakkaita tilauksia ja siten ylläpitämään studiota, joka työllisti 10 kisälliä. Hänen tekniikkansa perustuu kiinalaisen tyylin ja taitavan sivellintekniikan yhdistelmään, jossa näkyy myös tussimaalauksen mestarin Sesshū Tōyōn vaikutus.
Utagawa Kuniyoshi (1797–1861): Kabuki-sankari, ritarillinen Goshaku Somegoro soittaa shakuhachia (1845), puukaiverrus, vedos paperille, 37,2 x 25,3 cm. Museum of Fine Arts, Boston, USA. Komusō ja opettaja Hisamatsu Fūryō (1791–1871) määritteli eri soitinten buddhalaisia käytäntöjä: hänen mukaansa shakuhachin soitto oli ”puhallusmeditaatiota”, jonka tavoitteena oli zen-buddhalainen ”järjen logiikan vastustaminen”, yhteen ainoaan ääneen kaiken sisällyttäminen. Taiteilija Kuniyoshi oli yksi viimeisiä ukiyo-e-puukaiverrustyylin mestareita.

Japanilaiset altistuivat länsimaisille vaikutteille 1543, kun maahan rantautuneet portugalilaiset aloittivat kaupankäynnin. Tuolloin sisällissodat riivasivat Japania, ja Koreaakin yritettiin epäonnisesti. Sekasorto loppui shōgun Ieyasu Togukawan otettua vallan 1603. Alkoi niin sanottu Edo-kausi, jonka alussa ulkomaalaiset karkotettiin ja Japani eristäytyi. Aluksi saavutettiin tuloksia: väestön lukutaito karttui, kulttuuri kukoisti haiku-runouden, kabuki-teatterin ja shamisen soittotaiteen muodossa. Eristäytyminen ankaran sotilashallinnon ikeessä kuitenkin köyhdytti maata. Läpi 1800-luvun HiroshigenKuniyoshin tai Kunisada II:n kaltaiset piirtäjät loivat dramaattisia puupiirroksia, joista muutamien hurja lähes aggressiivinen tyyli ilmaisi kenties kansan kasvanutta turhautumista.

Heinäkuussa 1853 amerikkalainen laivasto-osasto lipui Tokionlahdelle. Länsimaiden vaatimuksia avata Japani kaupankäynnille tehostettiin kanuunoin, eikä Shōgun-hallinnolla ollut keinoja vastata uhkaan. Ryhmä patriootteja vastusti maan avautumista ja hyökkäsi ulkomaalaisten kimppuun. Kostoksi länsimaiden laivasto pommitti rannikkokaupunkeja, jolloin Japani taipui, ja parin vuosisadan eristäytymisen aiheuttama sosiaaliskulttuurinen patouma purkautui uudistumishaluna. Yhteiskunnan modernisaatio alkoi 1868 keisari Meijin johdolla rivakasti, kulttuurin onnistuessa silti vaalimaan auringonjumalattarensa myyttistä perintöä zeniläisin vivahtein. Samalla japanilainen kulttuuri levisi maailmalle ja kuohutti erityisesti Euroopan taiteilijoiden ja säveltäjien mieliä.

Utagawa Kunisada (Toyokuni III, 1786–1865): Iwato Kagura -tanssin alkuperä, triptyykki (1856), puukaiverrus, vedos paperille. Kojiki- ja Nihon shoki -eepoksiin kirjattu tarina kertoo Amaterasu-auringonjumalattaresta, joka vetäytyi kallioluolaan valo mukanaan saattaen siten maailman pimeyteen. Auringonnousun jumalatar Ame-no-Uzume johdatti muut jumalat villiin tanssiin, joka houkutteli Amaterasun esiin. Yhteen Japanin suosituimmista mytologisista aiheista tarttui myös 1800-luvun tunnetuin puupiirtäjä Kunisada. Shintolaisuuteen liitetyn kagura-seremoniatanssin kerrotaan saaneen alkunsa tuosta eeppisestä tapahtumasta.
Ōi Katsushika (n. 1800–n. 1866): Kolme soittavaa naista (1850), muste ja väri silkkipaperille. Kuuluisan Hokusain (1760–1849, tunnettu mm. ikonisesta piirroksestaan ”Suuri aalto”) Ōi-tyttärestä kehittyi erinomainen taiteilija, ja Hokusai joutui myöntämään, että tytär oli taidoissa mennyt hänen edelleen: ”kun pitää maalata kauniita naisia, en pysty kilpailemaan hänen kanssaan.” Erottuaan miehestään Ōi toimi isänsä ateljeessa ja syventyi samalla maanisella intensiteetillä maalaamiseen – kerrotaan, etteivät nuo kaksi koskaan malttaneet siivota, ja kun talo muuttui liian sotkuiseksi, he ratkaisivat ongelman pakkaamalla tavaransa ja muuttamalla muualle.

 

Artikkeli on julkaistu Muusikko-lehdessä 6/2022.