Liiton ja Gramexin konserttikiertue käynnistyy

Kotimaiset sinfoniaorkesterit esittävät syksyn aikana säveltäjä Uljas Pulkkiksen tilausteoksen, kun liiton ja 50-vuotisjuhlavuottaan viettävän tekijänoikeusjärjestö Gramexin yhteinen konserttikiertue soi ympäri Suomen. Tämän lisäksi yhteistyössä RSO:n kanssa tulee esitettäväksi säveltäjä Antti Auvisen teos isolle sinfoniaorkesterille.

”Mietimme, että muusikot tulevat kuulluksi ja näkyviksi parhaiten esittävän musiikin muodossa, ja uusien sävellysten myötä se toteutuu nyt hyvin. Samalla musiikin historiaan jää kaksi uutta teosta, jotka syntyivät juhlistamaan 100-vuotisia muusikoita”, kommentoi hallituksen ja 100-vuotisjuhlatyöryhmän jäsen Mia Kasper.

“Teoksen lukuisat esitykset syksyllä ovat säveltäjän paras lahja, kun sekä orkesteri, kapellimestari että solistit vaihtuvat esityksestä toiseen. Sävellys on kuin lapsi; olen sen itse tehnyt, mutta minulla ei ole aavistustakaan millaiseksi se kasvaa vieraassa ympäristössä”, kertoo Uljas Pulkkis.

6.9. Jyväskylä Sinfonia, Jyväskylän teatteritalo

13.9. Kymi Sinfonietta, Kotkan konserttitalo