Mitta on täysi -mielenilmaus kokosi yli 3300 ihmistä Eduskuntatalolle 3. kesäkuuta

Kulttuuri- ja tapahtuma-ala luovutti yhteisen julkilausuman ja ilmaisi mieltään Eduskuntatalolla torstaina 3. kesäkuuta 2021.

Mitta on täysi -julkilausumassa todetaan kulttuuri- ja tapahtuma-alan yli vuoden ajan jatkunut epäoikeudenmukainen tilanne. Siinä vaaditaan, että

• tapahtumien järjestäminen turvallisuusohjeistuksilla avataan välittömästi
  • freelancereille suunnatut koronatuet laitetaan maksuun viipymättä; myös tapahtuma-ala tarvitsee pitkän rajoituskauden jälkeen starttituen
  • leikkauksista investointeihin: kulttuuriin investoidaan vähintään yksi prosentti valtion budjetissa
  • työsuhteen määritelmä päivitetään ja freelancereiden turvaverkkoa parannetaan

Julkilausuman on allekirjoittanut yli sata kulttuuri- ja tapahtuma-alan toimijaa. Lue julkilausuma >

Lausuman luovuttivat näyttelijä Seela Sella, koreografi Sonya Lindfors, muusikko Karri ”Paleface” Miettinen, kirjailija Laura Lindstedt, elokuvaohjaaja Selma Vilhunen, muusikko Mikko Kosonen, kuvataiteilija Emma Helle ja toiminnanjohtaja Laura Serkosalo. Englanniksi julkilausuman luki näyttelijä ja laulaja Reeta Vestman ja ruotsiksi teatteriohjaaja Erik Söderblom. Tilaisuus päättyi Seela Sellan sanoihin ja spontaaneihin 20 minuuttia kestäneisiin aplodeihin.

Julkilausuman vastaanotti tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen (kesk.). Niin Kurvinen kuin muut tilaisuudessa julkilausumaa kommentoineet eri puolueiden kansanedustajat totesivat olevansa yhtä mieltä tilanteen epäreiluudesta ja siitä, että välittömiä toimenpiteitä tarvitaan. Kuulijat jäivät yhä odottamaan tekoja tahtotilan näyttämiseksi toteen.

Kiitos mielenilmauksen järjestäjille ja kaikille osallistujille!