Vaikuttajat – Teemu Kirjonen

Tällä palstalla esitellään musiikki- ja kulttuurialan organisaatioiden johtajia.

Teemu Kirjonen

Sinfonia Lahden intendentti

Mikä on oma suhteesi musiikkiin?

Hyvin syvälle ja moneen suuntaan kurottava. Olen soittanut pianoa siitä lähtien kun olen koskettimille ylettynyt, ja tieni johti musiikkiopistosta Sibelius-Akatemian kautta ammattimuusikkouteen ja sitä kautta taidehallintoon. Nykyinen työni sisältää talouden ja hallinnon asioiden lisäksi monenkirjavia kysymyksiä liittyen musiikkiin, muusikoihin ja soittimiin. Vaikken koskettimiston ääreen aina pääsisikään, mieleni askartelee edelleen säännöllisesti jonkun musiikillisen tai soittoteknisen asian parissa. Soittaminen auttaa myös kummasti hahmottamaan asioita omassa mielenmaisemassani monimutkaisessa maailmassamme.

Mikä on parasta organisaatiossasi?

Orkesterissamme on kehitetty yhdessä tekemisen kulttuuria määrätietoisesti ja monipuolisesti jo yli kolmen vuosikymmenen ajan. Tämän tuloksista saamme nauttia päivittäisissä toimissamme, ja vaalimme tarkasti sen säilymistä ja kehittymistä myös tulevaisuudessa. Yhteisen tekemisen voima on ilahduttanut myös koronakriisin aikana, kun organisaatio on innovoinut uusia toimintamuotoja nopeasti ja joustavasti toteutettavaksi. Ja onhan tämä aivan loistava orkesteri!

Millaisia mahdollisuuksia ja haasteita näet musiikkikentällä?

Yhteistyön kehittäminen edelleen kentän eri toimijoiden välillä antaa mahdollisuuden paitsi uusiin taiteellisiin avauksiin, myös lisääntyvään keskinäiseen ymmärrykseen toistemme tekemisistä. Koronakriisi on heittänyt kenttämme melkoiseen myllerrykseen ja aivan uusien haasteiden eteen, emmekä vielä tiedä, miltä maailma näyttää kriisiajan jälkeen. Olemme jo ehtineet nähdä ison lisäyksen uuden tekniikan tuomien mahdollisuuksien luovassa hyödyntämisessä, ja yhteen hiileen puhaltamista alan toimijoiden välillä tarvitaan enemmän kuin koskaan.

Miksi kulttuurin tukeminen taloudellisesti
on tärkeää?

Mahdollisuus päästä kulttuurin äärelle matalalla kynnyksellä eri muodoissaan on olennainen osa koulutuksen ja sivistyksen arvon tunnustavaa yhteiskuntaa. Henkistä hyvinvointia ja elinympäristön elävyyttä lisäävänä tekijänä kulttuuriin sijoitettu euro on erinomainen sijoitus. Kulttuuri on myös tärkeä vientituote maallemme, ja tämän työn edistämisessä yhteiskunnan on perusteltua olla mukana.

Kysymys, jonka toivoisit kysyttävän itseltäsi

Lähtisitkö keikalle?