Tuhansien raitojen miehet sai ensi-iltansa G Livelabissa

Suomalaisista studiomuusikoista kertova Tommi E. Virtasen dokumenttielokuva Tuhansien raitojen miehet – Suomen kompin tarina sai ensi-iltansa G Livelabissa torstaina 26. lokakuuta.

Suomalaisten studiomuusikoiden kultakausi alkoi 1960-luvulla ja kesti 1990-luvun vaihteeseen. Studioiden ydinbändiksi muodostui joukko huippuammattilaisia, jotka soittivat valtaosan päivän iskelmistä. Olemme kaikki kuulleet heidän soittoaan lukemattomilla hittilevyillä, mutta muusikot itse ovat jääneet suurelle yleisölle tuntemattomiksi. Heistä kertoo Tommi E. Virtasen dokumenttielokuva Tuhansien raitojen miehet – Suomen kompin tarina.

Elokuvassa Suomen kompiksi itseään nimittänyt ydinryhmä kokoontuu yli kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen studioon soittamaan ja tarinoimaan. Pääosissa nähdään tuhansilla levyillä soittaneet studioketut: rumpali Tapani ”Nappi” Ikonen, basisti Heikki ”Häkä” Virtanen, kosketinsoittaja Olli ”Puppe” Ahvenlahti, kitaristi Juha Björninen, rumpali Vesa Aaltonen sekä kitaristi Janne Louhivuori, joka vastaa myös dokumentin musiikin tuotannosta ja orkesterin johdosta.

Elokuvassa tärkeä rooli on myös legendaarisella kitaristilla Heikki Laurilalla, jonka ykkösasema Gramexin soitettujen raitojen listalla on ollut pitkään täysin lyömätön. Eläkepäiviään viettävä 83-vuotias Laurila tavataan hänen nykyisessä kodissaan Nizzassa. Elokuvassa ovat mukana myös taustalaulajien eliittiin kuuluneet Irma Tapio ja Marjo-Riitta Kervinen. Heidän äänensä on jokaiselle suomalaiselle tuttu lukemattomien hittien ja mainosten kuoroista. Komppiryhmissä naisia ei vielä tuolloin nähty.

Tämän hetken yhden käytetyimmän studiomuusikon, Anssi Nykäsen, tarinankertojan kyvyt pääsevät myös esille tässä elokuvassa. Nykäsen tanakka komppi on tahdittanut tuhansia iskelmiä ja rockbiisejä 1980-luvulta lähtien. Ääneen pääsevät myös pitkän linjan äänittäjät Risto Hemmi ja Hämis Hämäläinen sekä kapellimestarit Markku Johansson, Esa Nieminen ja Kassu Halonen. Yleisradion arkiston helmet kuvittavat tarinoita.

Ohjelman on ohjannut ja käsikirjoittanut musiikkijournalisti Tommi E. Virtanen, jonka aiempiin töihin lukeutuu useita tv-dokumentteja sekä tietokirjoja. Kuvauksesta vastaa Jani Kumpulainen, leikkauksesta Antti Tuomikoski ja äänisuunnittelusta Jukka Nurmela. Elokuvan on tuottanut Jouko Aaltonen ja Illume Oy, ja sitä ovat rahoittaneet Musiikin edistämissäätiö ja Muusikkojen liitto. Se on tehty yhteistyössä Yleisradion kanssa, ja Yle Teema esittää elokuvan lauantaina 2.12. klo 20.