Live Nationin koronaterveiset pinteessä oleville muusikoille: Ryhtykää yrittäjiksi

Live Nationin yksipuolinen ilmoitus palkanmaksun lopettamisesta toimitettiin muusikoille 9. lokakuuta 2020. Samalla muusikkoja kehotettiin käyttämään laskutusyhtiöiden palveluita. Käytännössä tämä johtaa helposti muusikkojen tulkintaan yrittäjiksi sosiaaliturvassa. Tähän saakka suuri osa muusikoista on tehnyt keikkansa työsuhteessa yhtiöön, ja Live Nation on vastannut muun muassa TyEL-maksujen maksamisesta.

Työnantajan yksipuolinen ilmoitus ei ratkaise oikeussuhteen tulkintaa, joka ratkeaa työsuhteen tunnusmerkkien perusteella. Keikkatyössä työsuhteen tunnusmerkit täyttyvät. Vastaavia työsuhdetulkintoja on viime aikoina tehty laajemmin myös muun muassa alustatalouteen liittyen.

Jos sellaiset henkilöt, jotka aikaisemmin ovat olleet työsuhteessa, siirtyvät laskutukseen, pitäisi myös sopimussuhteessa ja työn tekemisessä tapahtua muutoksia, jotta yrittäjyys olisi perusteltavissa.

”Ei voi olla sellaista tilannetta, että työntekijäjoukko siirretään yrittäjiksi ilman, että muut olosuhteet jatkuvat ennallaan. Elleivät sitten muusikot itse tätä vaadi, mutta siitä ei tässä ole kysymys”, sanoo Muusikkojen liiton juristi Mirkka Kivilehto.

“Näin Live Nation tuo keskusteluun pakkoyrittäjyydestä oikein paraatiesimerkin”, toteaa Muusikkojen liiton sopimuspäällikkö Miika Tarhio.

Kevytyrittäjä on yrittäjän asemassa

Laskuttavista freelancereista käytetään toisinaan kevytyrittäjä-nimitystä. Miika Tarhio muistuttaa, että työttömyys- ja eläketurvan sekä muun sosiaalivakuutuksen suhteen kevytyrittäjä on yrittäjän asemassa. Mikäli (kevyt)yrittäjä haluaa pakollisiin lakisääteisiin työnantajavakuutuksiin rinnastettavan suojan, tulisi tämän ottaa YEL-vakuutus.

”Kevytyrittäjällä ei ole lakisääteistä työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta. Laskutusfirmojen tarjoamat vakuutukset ovat ’kevytvakuutuksia’ lakisääteiseen työnantajan pakolliseen vakuutukseen verrattuna eivätkä tarjoa esimerkiksi työkyvyttömyys- ja tapaturmaeläkettä, jos työkyky menee työtapaturmassa tai ammattitaudin takia”, sanoo Tarhio.

Kevytyrittäjällä myöskään ole palkkaturvaa tilaajan maksukyvyttömyyden varalta.

Päätös vie työttömyysturvan tilanteessa, jossa sitä eniten tarvitaan

Freelancemuusikkojen menetykset koronapandemian vuoksi ovat valtavat, ja vain työsuhteisilla on käytännössä mahdollisuus saada ansiosidonnaista työttömyysetuutta mikäli he kuuluvat työttömyyskassaan. Yksipuolisella päätöksellään Live Nation siis vie muusikoilta ansiosidonnaisen työttömyysturvan silloin, kun muusikot ovat heikoimmassa tilanteessa ikinä. Live Nationin asema ja markkinaosuus Suomessa ja kansainvälisesti on merkittävä, ja päätös vaikuttaa alalla laajasti.

”Muusikolle on iso merkitys sillä, saako hän työttömäksi jäädessään kuukaudessa esimerkiksi 1800 euroa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa vai 700 euroa peruspäivärahaa. Tällä ei Live Nationille näytä olevan mitään merkitystä”, toteaa Muusikkojen liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen.

”Ammattimuusikot ovat yksi Live Nationin toiminnan kivijaloista. Yhtiön yksipuolinen ilmoitus työsuhteiden muuttamisesta toimeksiantosuhteiksi saa yhtiön näyttämään toimijalta, joka ei arvosta tätä tärkeää perustaansa”, kommentoi Muusikkojen liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen.

Liitto peräänkuuluttaa vastuullisuutta

Työsuhteessa toimiminen on jatkossa mahdollista muiden toimistojen, kuten Stagent Oy:n kautta.

“Muut alan ohjelmatoimistot eivät ole tällaiseen lähteneet, ja toivottavaa olisi että työsuhteessa työskentely olisi mahdollista jatkossakin”, kommentoi Muusikkojen liiton freelancereiden luottamushenkilö Juho Viljanen.

Valitsemalla vastuullisen toimijan on myös mahdollista vaikuttaa siihen, millaista toimintaa alalla halutaan jatkossa ylläpitää.