Liittokokous peräänkuuluttaa lakimuutosta musiikin esittäjien korvausten takaamiseksi suoratoistosta

Muusikkojen liiton liittokokous maanantaina 15. toukokuuta 2023 kokosi Helsingin G Livelabiin yli 40 kokousedustajaa osastoista ympäri Suomen. Kokouksessa käytiin läpi vuoden 2022 vuosikertomus ja tilinpäätös sekä vuoden 2023 toimintasuunnitelma ja talousarvio.

Kokouksen puheenjohtajana toimi Muusikko-lehden päätoimittaja Patrik Stenström ja sihteerinä liiton juristi Ilona Vartiainen.

Kokouspäivä käynnistyi perinteisesti musiikkiesityksellä – musiikista vastasivat Nina Mya (laulu), Pope Puolitaival (saksofoni) ja Henri Mäntylä (piano).

Julkilausumassa peräänkuulutetaan lakimuutosta musiikin esittäjien korvausten takaamiseksi suoratoistosta

Julkilausumassaan liittokokous vaatii lakimuutosta, jolla taataan korvauksia musiikin suoratoistokäytöstä musiikin esittäjille. Luovuttamaton korvausoikeus on yksi Muusikkojen liiton hallitusohjelmatavoitteista.

Kun musiikin kuuntelu on siirtynyt suoratoistopalveluihin, tulee myös korvauksen kertyä sieltä, missä musiikkia kuunnellaan. Luovuttamattoman korvausoikeuden käyttöönotto on välttämätöntä oikeudenmukaisen tilanteen saavuttamiseksi suoratoistobisneksessä. Esimerkiksi Espanjassa ja Belgiassa suoratoistoa koskeva korvausoikeus on jo pantu täytäntöön, eikä Suomi saa jäädä kehityksessä jälkeen.

Lue julkilausuma >

Orkesterimuusikot X Gramex -kampanja lisää tietoutta Gramex-asioiden hoitamisesta

Liiton viestintäpäällikkö Sanni Kahilainen kertoi liittokokouksessa parhaillaan käynnissä olevasta, Gramexin kanssa yhteistyössä toteutetusta Orkesterimuusikot X Gramex -kampanjasta, jonka tarkoituksena on lisätä tietoutta orkesterimuusikkojen keskuudessa Gramex-asioiden hoitamisesta.

Äänitteillä esiintymisestä muusikoille maksettava Gramex-korvaus on monelle keskeinen osa tulonmuodostusta ja ammatin arvostusta. Silti isomman yhtyeen tai orkesterin kanssa toimiessa Gramex-asiat unohtuvat. Kampanjassa orkesterimuusikkokollegat kertovat, miten asiat hoidetaan kuntoon orkesterikentällä.

Kiitokset kaikille kokousedustajille ja esiintyjille!

Kuvat: Rosanna Mantila