Koronaviruspandemiasta aiheutuu valtavasti muutoksia musiikkialan tapahtumiin ja työntekoon. Muusikkojen liiton jäsenkyselyn mukaan noin 96 % muusikoista on menettänyt pandemian vuoksi työtilaisuuksia.

Tälle sivulle on koottu aiheeseen liittyvä infopaketti liiton jäsenille. Alasivuilta löydät tietoa perutuista keikoista ja työnteon estymisestä, työttömyydestä, sairastumisesta ja karanteenista sekä muuta tietoa pandemiaan liittyen. Tarjolla on apua jaksamiseen sekä Työttömyyskassa Finkan ajankohtaisia tiedotteita. Liitto seuraa tilannetta ja päivittää infopakettia.

Liitto järjestää koronaviruspandemian aikana verkkotapahtumia.
Lue lisää ja osallistu >

Instagram Livessä vastataan jäsenistön kysymyksiin arkena klo 13 alkaen. Lähetykset on katsottavissa jälkikäteen 24 tunnin ajan Instagram Storyssa. Liitto Instagramissa >

Hallitukselta laaja kokonaisuus helpottamaan toimeentuloa

Suomen hallitus on 20.3.2020 sopinut laajasta kokonaisuudesta, jolla turvataan työpaikkoja ja ihmisten toimeentuloa sekä helpotetaan yritysten taloustilannetta.

Hallitus toteuttaa pääosan työmarkkinajärjestöjen ehdottamista toimista, joilla taataan sekä työntekijä- että työnantajapuolen selviytyminen poikkeustilanteessa. Järjestöjen esitysten toimet turvaavat etenkin niiden ihmisten toimeentuloa, jotka joutuvat lomautetuiksi tai menettävät työpaikkansa. Lisäksi ne sujuvoittavat yritysten sopeutumista vaikeaan tilanteeseen. Muun muassa lomautukseen liittyviä määräaikoja tullaan lyhentämään.

Työmarkkinajärjestöjen esittämien toimien lisäksi hallitus turvaa yrittäjien ja freelancereiden toimeentuloa yritysmuodosta riippumatta työttömyysturvan kautta.

Yritysten rahoitusta turvataan useilla miljardiluokan toimilla. Lisäksi otetaan käyttöön uusia suoria tukia. Näiden tarkoituksena on turvata yritysten maksuvalmius kriisin yli ja estää konkursseja. Toimet ovat käytössä kaikilla toimialoilla.

Muusikkojen liitto seuraa tilannetta jatkuvasti ja tiedottaa jäsenistöä asiasta tarkemmin heti lisätietoa saatuaan.

Ota yhteyttä

Tutustuthan liiton kokoamaan infopakettiin koronaviruspandemian aiheuttamaan tilanteisiin liittyen. Mikäli kysymykseesi ei löydy vastausta liiton ohjeistuksesta, tarvittaessa voit olla yhteydessä meihin:

Työsuhteiset / TES-sopimusalat:

Sopimuspäällikkö Miika Tarhio: miika.tarhio@muusikkojenliitto.fi
Juristi Mirkka Kivilehto: mirkka.kivilehto@muusikkojenliitto.fi

Freelancerit, itsensätyöllistäjät ja yrittäjät:

Lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen: lottaliina.pokkinen@muusikkojenliitto.fi
Freeasiamies Jaakko Kämäräinen: jaakko.kamarainen@muusikkojenliitto.fi
Huom! Freelancereiden luottamusmies Juho Viljanen on isyyslomalla 1.4.2020 saakka.

Muut yleiset kysymykset:

Viestintäpäällikkö Sanni Kahilainen: sanni.kahilainen@muusikkojenliitto.fi
Liiton toimisto (Kaisu Junno ja Sirpa Seppänen): sml@muusikkojenliitto.fi

Liiton toimisto suljettu asiakaskäynneiltä

Perjantaista 13. maaliskuuta 2020 alkaen Muusikkojen liiton toimisto on suljettu toistaiseksi asiakaskäynneiltä koronaviruspandemian aiheuttamien varotoimien vuoksi.

Olethan meihin yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse:

sml@muusikkojenliitto.fi / +358 (0) 9 6803 4070

Kaikki liiton henkilökunnan yhteystiedot löytyvät täältä >.