Kansainväliset taiteilijajärjestöt vetoavat hallituksiin esittävän taiteen tukemiseksi

Valtava määrä tapahtumia ympäri maailman on peruttu hallitusten päätöksellä koronaviruspandemian vuoksi. Suomessa ei tällä hetkellä saa järjestää yli 500 hengen tapahtumia, mutta myös pienempiä perutaan jatkuvasti. Kansainväliset järjestöt vetoavat hallituksiin taiteilijoiden ja tapahtumakentän turvaamiseksi.

Ilman asianmukaisia ​​tukitoimenpiteitä tilanteella on tuhoisia taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia tapahtumakenttään, järjestäjiin, kulttuuriin ja taiteilijoihin, sillä lukuisat tapahtumat ja kiertueet joudutaan peruuttamaan äkillisesti. Erityisen vaikea tilanne on muutoinkin epävarmassa tilanteessa eläville freelancereille, jotka nyt kärsivät äkillisestä ja merkittävästä tulonmenetyksestä.

Kansainvälinen muusikkojen liitto FIM, Kansainvälinen näyttelijäliitto FIA, Kansainvälinen taide- ja viihdealan liitto UNI-MEI ja Musiikin ja esittävän taiteen järjestöjen katto-organisaatio Pearle kehottavat kaikkia hallituksia kiireellisiin toimenpiteisiin taiteilijoiden ja kulttuurialan työntekijöiden toimeentulon turvaamiseksi sekä live-alan kestävyyden tukemiseksi poikkeustilanteessa. Toimenpiteille on osoitettava rahoitus ja ne on toteutettava mahdollisimman pian äkillisten tulonmenetysten vaikutusten lievittämiseksi.

Muusikkojen liitto on FIM:n jäsen.

Uutinen FIM:n sivuilla (englanniksi) >