Selvitys: Kulttuuriala on kiinnostunut kasvusta ja myynnistä – “Rahapuhe ei vie taiteen uskottavuutta”

Kulttuurialalla on vahvaa kiinnostusta kehittää työn tuottavuutta ja ansaintamahdollisuuksia, kertoo uusi selvitys. Suomessa kasvulle on kuitenkin selkeitä esteitä: kulttuuripalveluita tarjoavat toimijat ovat selvästi jäljessä digitaalisaatiosta, ja asenteet hidastavat alan mahdollisuuksia hyödyntää luovaa osaamista kannattavasti.

Luovien palveluiden tilannetta kartoittavan selvityksen toteutti kulttuurialan digitaaliseen kasvuun erikoistunut yritys Gigle osana opetus- ja kulttuuriministeriön osin tukemaa OMA-hanketta. 

Selvityksessä toteutettuun laajaan kyselyyn vastasi yli tuhat luovan alan yrittäjää, freelanceria ja taiteilijaa sekä heidän asiakkaitaan. Kyselyyn osallistui toimijoita 18 luovalta alalta ympäri Suomen.

Selvityksestä esiin nousseita lukuja:

  • 77 % taiteilijoista ja muista luovan alan toimijoista on sitä mieltä, että rahapuhe ei vie taiteen uskottavuutta.
  • 65 % luovan alan yrittäjistä tekee palvelumyyntiä edelleen manuaalisesti, puhelimella ja sähköpostilla, kun monet muut palvelut (esim. Wolt, Timma, Bolt) ostetaan jo digitaalisesti.
  • 89 % on valmis julkaisemaan hintansa, vaikka tällä hetkellä hinnat ovat pääosin piilotettuja.

”Tavoitteenamme oli arvioida alan valmius digitaaliseen myyntiin ja tuoda näkyväksi mahdolliset kasvun esteet”, kertoo hankejohtaja ja toinen Giglen perustajista, Inkeri Borgman.

Lisätiedot

Inkeri Borgman
Hankejohtaja, OMA-hanke
inkeri@gigle.fi
044 515 1994

Salli Raeste
Viestintäjohtaja, OMA-hanke
salli@gigle.fi
0503246768