IAO:n tuore tutkimus: lainsäätäjät ovat pettäneet taiteilijat

Kansainvälinen artistijärjestö (IAO) on julkaissut toisen osan Streams and Dreams -tutkimuksesta, joka on tilattu ruotsalaiselta musiikkiteollisuuden tutkija Daniel Johanssonilta. Yhteistyössä Esittävien taiteilijoiden kansainvälisen järjestön (AEPO-ARTIS) kanssa tehtyyn kyselytutkimukseen vastasi 9 542 taiteilijaa eri puolilta Eurooppaa, minkä myötä se on yksi kaikkien aikojen suurimmista taiteilijatutkimuksista. Tutkimuksessa tutkitaan ensimmäistä kertaa DSM-tekijänoikeusdirektiivin vaikutuksia.

Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa taiteilijoiden kokemuksia suhteessa DSM-direktiiviin, jonka tavoitteena on vahvistaa taiteilijoiden taloudellista asemaa sekä varmistaa muun muassa oikeudenmukainen korvaus ja tiedon läpinäkyvyys. Kysely toteutettiin IAO:n, AEPO-ARTIS:n sekä esiintyjien eurooppalaisten yhteishallinnointiorganisaatioiden sekä muiden taiteilijajärjestöjen yhteistyönä.

Vain 5,1 % vastaajista ilmaisi tyytyväisyytensä suoratoistotuloihinsa. 25,8 % vastaajista ilmaisi olevansa asian suhteen neutraaleja ja 69,1 % tyytymättömiä. 64,7 % ilmoitti uuden lainsäädännön (19 artikla) ​​mukaisen avoimuuden ja yksityiskohtaisen tiedon puutteesta. Vastaajista 87,6 % uskoo, ettei suoratoistotuloja jaeta oikeudenmukaisesti (18 artikla), mutta käsityksissä oikeudenmukaisuudesta oli huomattavia eroja eri jäsenvaltioissa.

”Kyselyn tulokset osoittavat, että DSM-direktiivin tavoitteita on edistettävä vahvemmilla työkaluilla”, kommentoi IAO:n puheenjohtaja Nacho Garcia Vega. IAO:n varapuheenjohtaja Tore Østby jatkaa: ”Lainsäätäjien vastuulla on toteuttaa tiukempia toimenpiteitä ja käyttää näitä tietoja oikeudenmukaisten ehtojen turvaamiseksi ja kestävyyden edistämiseksi.”

Kyselyn avoimet vastaukset kertovat turhautumisesta paitsi korvausten suhteen myös taiteilijoiden haavoittuvaan asemaan liittyen.

”Tutkimus tuo esiin tärkeitä näkemyksiä taiteilijoiden kohtaamista haasteista EU:ssa. Se myös korostaa lisätoimien välttämättömyyttä 18–22 artiklan tehostamiseksi sekä lisäkoulutuksen tarvetta. Toivon, että tulokset toimivat katalysaattorina aloitteille ja valaisevat sitä päivittäistä todellisuutta, jossa elävät sen taiteen tekijät ja esittäjät, jota me kaikki rakastamme ja arvostamme”, kommentoi tutkija Daniel Johansson.

Tutkimusraportti (englanniksi) löytyy täältä >

Lisätiedot & haastattelupyynnöt:

Maria Engström
+46 70 512 42 93
maria@creative-engineering.se

Yhteistyössä:

International Artist Organisation IAO is a nonprofit umbrella association for national organisations representing the rights and interests of Featured Artists in the Music Industry. IAO was officially founded in 2015. www.iaomusic.org

AEPO-ARTIS AEPO-ARTIS is a non-profit making organisation that represents performers’ collective management organisations from 29 European countries, active in the audio and audiovisual sectors. The number of performers represented by their 39 member organisations is more than 650,000. https://www.aepo-artis.org/

Daniel Johansson is a music business researcher affiliated with the Inland Norway University of Applied Sciences. With two decades of research focused on the evolution of the digital music economy, he has contributed through numerous publications that explore the dynamics of the streaming economy. https://www.inn.no/