Musiikkiala: Ovet on saatava auki

Perjantaina 20. elokuuta 2021 kulttuuri- ja musiikkialan edustajat tapasivat pääministeri Sanna Marinin. Musiikkialan viesti Marinille ja hänen hallitukselleen on selvä: ovet on saatava auki. Luottamus politiikkaan on pian mennyttä, jos kulttuurialaa ei aleta kohdella yhdenvertaisesti ja valtion toimia johtaa yhtenäisesti.

• Musiikkiala vaatii välittömästi yhdenvertaisia mahdollisuuksia tapahtumien terveysturvalliseen järjestämiseen.
  • Parempaa maailmaa työllään rakentavien musiikkialan ammattilaisten sekä heidän yleisönsä luottamus politiikkaan on pian mennyttä, jos kulttuurialaa ei aleta kohdella yhdenvertaisesti ja valtion toimia johtaa yhtenäisesti.
  • Pelkät juridiset perustelut tilanteen sekavuudelle eivät riitä poistamaan luottamuspulaa tai tuomaan takaisin menetettyä yhteiskuntarauhaa.
  • Kulttuurin elinvoiman säilyttäminen edellyttää pikaista toimintaa, vastuunottoa hallitukselta sekä yhteistyötä hallinnonalojen välillä ja kulttuurialan kanssa. Kulttuurin jälleenrakentaminen on aloitettava nyt, ja se työ alkaa toimintaedellytysten palauttamisesta.

”Sanna Marin kuuli viestimme ja lupasi keskustelun jatkuvan”, kertoo Music Finlandin toiminnanjohtaja Kaisa Rönkkö.