Safe Haven Helsinki käynnistyy

Kuluvana vuonna Helsingissä käynnistyy kaksivuotinen turvasatamaresidenssi taiteen ammattilaisille. Residenssi mahdollistaa uhattuina oleville taiteen ammattilaisille määräaikaisen, turvallisen työskentely-ympäristön. Muusikkojen liitto on mukana toiminnan järjestämisessä.

Kansainvälisen Safe Haven -verkoston kaupungit ja kunnat tarjoavat kaksivuotisia turvaresidenssejä taiteilijoille, joiden ilmaisunvapaus on uhattuna. Safe Haven mahdollistaa hengähdystauon, jonka jälkeen taiteilijat palaavat kotimaahansa.

Toimintaa järjestetään 50 maassa, ja Pohjoismaissa Safe Haven -kaupunkeja on 30. Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt rahoittaa vuonna 2016 jo käynnissä olevan lyhytkestoisen residenssitoiminnan jatkamista sekä pitemmän, 2-vuotisen residenssitoiminnan käynnistämistä. Jos Helsinki liittyy kansainväliseen Safe Haven -verkostoon, siitä tulee ensimmäinen turvasatamakaupunki Suomessa.

Lyhytkestoisia turvaresidenssejä visuaalisen taiteen ja musiikin ammattilaisille Helsingissä on järjestetty kahden vuoden ajan. Perpetuum Mobile ry:n ja HIAP ry:n (Helsinki International Artist Programme) turvaresidenssitoiminta on uusi avaus kansainvälisesti. Lyhyiden residenssien aikana taiteilijat ovat järjestäneet useita keskustelutilaisuuksia, konsertteja sekä näyttelyitä helsinkiläisten toimijoiden kanssa. Tätä pilottiprojektia ovat rahoittaneet Pohjoismainen kulttuuripiste sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.

”Tähän mennessä olemme pystyneet kutsumaan Helsinkiin turvaresidenssiin kaksi muusikkoa, ’Tahririn aukion äänen’, Ramy Essamin Egyptistä sekä kuningasta kritisoineen hip hop -vallankumouksellisen, El Haqedin Marokosta”, kertoo Marita Muukkonen Perpetuum Mobile ry:stä. Molemmat mainitut artistit ovat olleet esiintymiskiellossa sekä useaan otteeseen pidätettyinä musiikkinsa vuoksi, ja he esiintyivät yleisölle ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen Palefacen kanssa Helsingissä. Paleface toteaa, että musiikki yhdistää yli kieli- ja kulttuurirajojen:

”Yhteistyö on ollut saumatonta jopa silloin, kun ei ole yhteistä kieltä. Olen oppinut joka käänteessä itse valtavasti. On hienoa oppia soittamaan vaikkapa egyptiläisen työväenliikkeen laulu”, Paleface kertoo. Hän on auttanut muusikkoja keikkojen ja työvälineiden järjestämisessä, ja myös soittokavereita vierailijoille on löytynyt hänen kauttaan.

Ensimmäinen turvaresidenssiläinen tänä vuonna on palestiinalainen muusikko Jowan Safadi Haifasta, ja Muusikkojen liitto on mukana järjestämässä hänen työskentelymahdollisuuksiaan Suomessa. Freelancereiden luottamusmies Juho Viljasen mielestä kansainvälinen kollegiaalisuus on tärkeää, ja hän odottaa tapaamista Safadin kanssa:

“Jowan Safadi on mielenkiintoinen ja monipuolinen muusikko. On hauska päästä esittelemään hänelle Helsinkiä ja paikallista toimintaa. Mukavaa olisi myös musisoida hänen kanssaan.”

Taiteilijoiden ilmaisunvapautta rajoitetaan yhä useammassa maassa, kun kasvava määrä väkivaltaisia konflikteja ravistelee maailmaa.

”Meidän on pidettävä kiinni ilmaisunvapaudesta. Taide ja musiikki eivät tunne rajoja. Safe Haven -toiminta tuo Helsinkiin kansainvälisesti vahvoja taiteilijoita, jotka haluavat tehdä musiikkia paikallisten taiteilijoiden kanssa. Samalla he avaavat meille uusia taiteellisia ja poliittisia näkökulmia”, Marita Muukkonen sanoo.

Muusikkojen liiton freeasiamies Sami Kuoppamäen mielestä Safe Haven -toimintaa pitäisi ehdottomasti laajentaa Suomessa. ”Tämä on erittäin tärkeää toimintaa nyt ja tulevaisuudessa. Siinä täytyy olla mukana – ja on kunnia saada olla siinä mukana.”