MES-soitinpankki tuo arvosoittimet muusikoiden ulottuville

Musiikin edistämissäätiön uusi hanke palauttaa arvosoittimet musiikintekijöiden käyttöön. Instrumentteihin liittyvä markkinakehitys ja valmistusmateriaalien hupeneminen on tehnyt vintagesoittimista lähinnä sijoittajien ja keräilijöiden hankintakohteita. Lisäksi MES-soitinpankki tukee korkealaatuista suomalaista soitinrakennusperinnettä tilaamalla uusia soittimia kotimaisilta valmistajilta.

MES-soitinpankki on Musiikin edistämissäätiön uusi hanke, jolla pyritään saamaan kalliit arvosoittimet aktiivimuusikoiden ja musiikintekijöiden ulottuville. MES-soitinpankki hankkii ja vastaanottaa, ylläpitää sekä lainaa ja vuokraa pientä käyttökorvausta vastaan ammattikäyttöön arvosoittimia sekä muuta musiikkituotannossa käytettävää laitteistoa. Soittimet tulevat näytille MES-soitinpankin verkkosivuille, josta niitä voi kätevästi varata esimerkiksi levytyssesioon tai konserttiin. Soittimista on äänitetty ja kuvattu verkkosivuille näytteitä, joiden perusteella voi valita sopivan soittimen käyttötarkoituksiinsa.

”On nurinkurista, että maailman parhaat soittimet eivät ole hintakehityksen takia enää musiikintekijöiden ulottuvilla, vaan pölyttymässä sijoittajien holveissa tai keräilijöiden seinillä. Soittimet on kuitenkin tarkoitettu soitettaviksi eikä näyttelyesineiksi. Samaan aikaan parhaiden soitinpuiden hupeneminen maapallolta on valitettava tosiasia, joten instrumenttien saatavuusongelmaan piti keksiä luova ratkaisu”, toteaa MES-soitinpankkia ideoinut muusikko ja musiikintekijä Markus Nordenstreng. ”MES-soitinpankki palvelee koko suomalaista äänitebisnestä. Kun studioissa käytettävät soittimet ovat ensiluokkaisia, kotimaisten äänitteiden tekninen laatu ja kansainvälinen kilpailukykykin paranevat.”

MES-soitinpankki pyrkii toimimaan erityisesti sellaisilla musiikin alueilla, joilla soittimien lainaustoimintaa ei Suomessa ennestään ole. Palvelu on tarkoitettu kaikille ammattimuusikoille ja musiikintekijöille, jotka kuuluvat Muusikkojen liittoon, Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry:hyn tai Suomen Säveltäjiin. MES-soitinpankin sähköisestä tietokantaan kerätään tarkat tiedot soitinten valmistusmateriaaleista ja käyttöhistoriasta. Soittimien säilytyksestä ja huoltamisesta vastaavat Kitarapaja sekä rumpalit Marko Timonen ja Jaska Lukkarinen. Valikoimaan sisältyy useita kotimaisen populäärimusiikin näkökulmasta legendaarisia soittimia, kuten Pave Maijasen, Maija Vilkkumaan ja Kari Tapion käytössä olleita kitaroita. Lisäksi esimerkiksi U2-yhtyeen The Edgen omistuksessa ollut 12-kielinen Rickenbacker-sähkökitara on tästedes suomalaismuusikkojen ulottuvilla. Soitinpankki tukee korkeatasoista suomalaista soitinrakennusta tilaamalla tulevaisuudessa vintagesoittimien ohella myös uusia instrumentteja, jotka on valmistettu kotimaisin voimin suomalaisista soitinpuista.

Rekisteröidy käyttäjäksi

Muusikkojen liiton jäsen! Rekisteröidy MES-soitinpankin käyttäjäksi täällä >. Rekisteröitymistä varten tarvitset tunnuksen, jonka saat Muusikkojen liiton toimistosta: sml@muusikkojenliitto.fi.

MES-soitinpankin lanseeraustilaisuus

Ma 24.10. klo 13–15, G Livelab (Yrjönkatu 3, Helsinki)

Paikalla ovat Musiikin edistämissäätiön johtaja Hannu Saha ja MES-soitinpankin hallitus, johon kuuluvat muusikot Markus Nordenstreng, Jussi Jaakonaho ja Teemu Viinikainen sekä Muusiikkojen liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen.

Ilmoittautumiset perjantaihin 21.10. klo 15 mennessä: ulla.haukatsalo@musiikinedistamissaatio.fi.

Katso MES-soitinpankki esittelyvideo >

MES-soitinpankin kotisivut >