Villa Vikanin vuokrakohteet ovat järven ympäröimällä niemellä sijaitseva komea päärakennus sekä kaksi rannan tuntumassa sijaitsevaa hirsimökkiä.

Villa Vikanin vuokrajaksot 1–26/2018 olivat haettavissa 19.–30.10.2017. Kaikille määräaikaan mennessä hakeneille on ilmoitettu arpaonnestaan. Arpomatta jäi viikkoja sekä päärakennuksesta että mökeistä. Kysy lisää Muusikkojen liiton toimistosta: sml@muusikkojenliitto.fi.

Vuoden 2018 toinen vuosipuolisko tulee haettavaksi keväällä 2018, ja asiasta tiedotetaan lisää myöhemmin.

Vapaita viikkoja kuluvan vuoden aikana on tarjolla seuraavasti:

• Päärakennus: 46–50
• Mökit: 46–51

Vapaana olevia residenssiviikkoja voi varata 100 euroa edullisempaan hintaan silloin, kun vuokrajakson alkuun on aikaa kaksi viikkoa tai vähemmän. Uudet vapaat residenssiviikot lisätään äkkilähtökategoriaan maanantaiaamuisin klo 9.00. Äkkilähtöviikot myönnetään hakemisjärjestyksessä.

Varaa sähköpostitse: sml@muusikkojenliitto.fi

Vuokrakohteet ja varustelu

Villa Vikan saatiin heinäkuun 2014 alusta taiteilijoiden käyttöön Teoston ja Gramexin Musiikin edistämissäätiön residenssirahastolle tekemien lahjoitusten ansiosta. Martin Wegeliuksen 1800-luvun lopulla rakennuttama hieno huvilamiljöö on nyt kokonaan kunnostettuna ammattimaisten musiikin esittäjien ja tekijöiden käytössä, ja päärakennuksen lisäksi vuokrattavana on kaksi hirsimökkiä. Musiikin edistämissäätiö MES omistaa vuokrakohteet, ja ne ovat vuokrattavana Muusikkojen liiton, Elvis ry:n ja Suomen Säveltäjät ry:n kautta.

Vuokrakohteet on varusteltu työskentelyä varten. Päärakennuksen varustukseen kuuluu muun muassa Steinway-flyygeli, sähköinen keyboard, äänityskaapelointi seinärasioineen, monitorointijärjestelmä sekä AV-laitteisto. Myös hirsimökeissä on sähköinen työpiste koskettimistoineen ja monitoreineen. Tarkemmat tiedot rakennusten varustuksesta löytyvät vuokralaisen ohjeista.

Vikan sijaitsee Raaseporissa Persbölen kylässä Långträsket-järven rannalla osoitteessa Vikan 30-31, Persböle, 10420 Pohjankuru. Vikanista on noin 10 kilometriä Fiskarsiin ja Karjaan keskustaan. Helsingistä matkaa Vikaniin on 93 kilometriä ja Turusta 115 kilometriä.

Vuokraaminen

Residenssiviikot arvotaan puolivuosittain, ja arvontaan voivat osallistua Muusikkojen liiton jäsenet, joiden jäsenyys on kestänyt hakuajankohtaan mennessä vähintään kuusi kuukautta.

Kutakin vuokrakohdetta voi vuokrata erikseen toisistaan riippumatta, mutta isompi joukko voi vuokrata myös useamman kuin yhden rakennuksen kerrallaan tarpeen mukaan. Päärakennuksesta löytyy neljä makuuhuonetta ja enimmillään kahdeksan vuodepaikkaa, ja kumpaankin hirsimökkiin voi majoittua neljä henkeä. Kaikki rakennukset ovat saunallisia. Liinavaatteet, siivous, internetyhteys sekä korkealuokkainen varustus kuuluvat palveluun. Viikosta 27/2017 alkaen mökissä nro 2 voivat majoittua myös lemmikkieläimet, mutta muihin rakennuksiin lemmikkien tuominen on kielletty.

Vuokra-aika on pääsääntöisesti yhden viikon ajanjakso. Vuokra-ajan yksikkö on viikko maanantaista maanantaihin. Esimerkiksi neljän päivän tosiasiallisesta käytöstä on maksettava koko viikon vuokra.

Hinnasto

Päärakennuksen viikkovuokra on 450 euroa sisältäen yhden liinavaatekerran (vuodevaatteet ja pyyhe) ja siivouksen kerran viikossa maanantai-iltapäivällä, sekä 30/80* euroa kultakin seuraavalta henkilöltä sisältäen yhden liinavaatekerran kullekin ilmoitetulle henkilölle.

Hirsimökin viikkovuokra on 350 euroa sisältäen yhden liinavaatekerran (vuodevaatteet ja pyyhe) ja siivouksen kerran viikossa maanantai-iltapäivällä, sekä 30/80* euroa kultakin seuraavalta henkilöltä sisältäen yhden liinavaatekerran kullekin ilmoitetulle henkilölle.

*30 euroa kultakin perheenjäseneltä tai Vikania vuokraavan järjestön jäseneltä, 80 euroa muilta.

Äkkilähtöhinnasto

Villa Vikanin vapaana olevia residenssiviikkoja voi varata 100 euroa edullisempaan hintaan silloin, kun vuokrajakson alkuun on aikaa kaksi viikkoa tai vähemmän. Uudet vapaat residenssiviikot lisätään äkkilähtökategoriaan maanantaiaamuisin klo 9.00.

Äkkilähtöviikot myönnetään hakemisjärjestyksessä.

Historiikki

Tutkija Seija Lappalainen on kirjoittanut Villa Vikanin historiikin. Tutustu Vikanin vaiheisiin!