Yksityisen kopioinnin hyvitys säilyy nykytasolla

Eduskunta on päättänyt säilyttää yksityisen kopioinnin hyvityksen nykytasolla, ja tavoitteena on järjestelmän uudistaminen tulevalla hallituskaudella.

Vuonna 2018 hallitus esitti kahdelle tulevalle vuodelle kahden miljoonan euron suuruista vuotuista leikkausta yksityisen kopioinnin hyvitykseen. Nykyisellään hyvityksen suuruus on 11 miljoonaa euroa.

Sivistysvaliokunta käsitteli asiaa yhteistyössä tekijänoikeusjärjestöjen kanssa ja esitti hyvitysmäärän säilyttämistä ennallaan.

”Tämä oli loistava veto sivistysvaliokunnalta. Siellä oltiin todella kartalla. Kaikki lienevät yhtä mieltä siitä, että järjestelmä kaipaa uudistamista ja uudenlaista ajattelua, koska digitaalinen toimintaympäristö on kovin erilainen kuin se missä aikanaan päädyttiin yksityisen kopioinnin hyvittämiseen”, kommentoi Muusikkojen liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen.

Yksityisen kopioinnin hyvityksellä mahdollistetaan laajasti luovaa työtä koko Suomessa. Musiikin saralla tuki jaetaan ammattilaisille mm. Musiikin edistämissäätiön kautta sekä äänite- että kiertuetoimintaan.

Muusikkojen liitto oli mukana onnistuneessa vaikuttamisprojektissa, jolla alan järjestöt saivat yksityisen kopioinnin hyvitykselle sen ansaitseman huomion sivistysvaliokunnassa.