Womexissa keskusteltiin tasa-arvosta ja ilmaisunvapaudesta

Kansan- ja maailmanmusiikin merkittävin kansainvälinen ammattilaistapahtuma ja showcase-festivaali WOMEX World Music Expo järjestettiin 23.–24. lokakuuta 2019 Tampereella. Tapahtumassa keskusteltiin muun muassa tasa-arvosta ja ilmaisunvapaudesta sekä kuultiin musiikkia eri puolilta maailmaa.

WOMEX kokosi Tampereelle kansan- ja maailmanmusiikin ammattilaisia eri puolilta maailmaa.

Konferenssiohjelmassa käsiteltiin paljon kansainvälistymistä ja musiikkivientiä, ja muusikoille oli aiheeseen liittyen tarjolla alan asiantuntijoiden mentorointia. Myös musiikkibisneksen kehittäminen reilumpaan ja kestävään suuntaan sekä alan tasa-arvo oli nostettu tapahtuman keskeisiksi aiheiksi.

Kantaaottavien muusikkojen tilanteesta keskusteltiin eri yhteyksissä. Muusikkojen liiton viestintäpäällikkö Sanni Kahilainen osallistui vainottujen taiteilijoiden residenssejä koskevaan If I Can Make It Here… The World Music Community Helping Displaced Musicians Reboot Their Careers -paneelikeskusteluun. Kahilainen esitteli keskustelussa AR – Safe Haven Helsinki -residenssin toimintamallia, ja paneeli kannusti osallistujia liittymään taiteilijoita tukevaan taidealan toimijoiden verkostoon.