Viidennessä MUSA VAI BISNES -jaksossa keskusteltiin, miten mielenterveydestään voi musiikkialalla pitää huolta

Artistin julkinen ammatti saattaa olla samaan aikaan unelmien täyttymys ja sairastuttaa. Millaiset ovat turvaverkot, jos masennus tai ahdistus iskee? Maria Veitolan kanssa studiossa keskustelivat Anssi Kela, Iisa Pajula sekä Mira Luoti.

Viidenteen MUSA VAI BISNES -lähetykseen maanantaina 2. maaliskuuta vieraaksi saapuivat artistit Mira Luoti ja Anssi Kela sekä Regina-yhtyeestä tuttu Iisa Pajula, joka työskentelee myös terapeuttina.

– Artistin kokevat, että tällä alalla on suorituspaineita ja koko ajan on oltava saatavilla, muuten seuraava tekijä tulee takaa ohi, Iisa kertoo. – Ruotsalaisen tuoreen tutkimuksen mukaan yli 70 prosenttia indie-artisteista on kokenut stressiä ja ahdistusta.

– PMMP:n loppukiertueella alkoi olla aika kovat masennusoireet. Laskin keikkoja: huh, tämän jälkeen on yksi keikka vähemmän jäljellä, Mira Luoti kertoo. – Lavalla olin energinen, mutta romahdus seurasi aina kotona.

– Tässä ammatissa on oltava yhtä aikaa herkkä ja paksunahkainen. Se on haastava kombo, Anssi Kela tuumaa. – Kun mietin taaksepäin, kaikista pahin alakulon vaihe oli isoin menestykseni. Kaikki toteutui, mistä olin musiikissa haaveillut, ja se suisti raiteiltaan. Seuraava kriisi seurasi sitten, kun se menestys hävisi pois.

Osallistu keskusteluun! Millaisissa työhösi liittyvissä tilanteissa olet kokenut ahdistusta? Lähetä ajatuksesi viestillä Radio Helsingin studioon!

MUSA VAI BISNES maanantaisin klo 17-18 Radio Helsingin taajuuksilla. Lähetykset kuunneltavissa jälkikäteen Radio Helsingin sivuilla On-Demandina tai podcastina.