Vaikuttajat – Rosa Meriläinen

Tällä palstalla esitellään luoviin aloihin vaikuttavia toimijoita.

Rosa Meriläinen
Pääsihteeri,
Kulta Ry

Millainen on oma suhteesi musiikkiin?

Kuuntelen mieluiten musiikkia keskittyneesti ja livenä. Olen perheestä, jossa musiikki on osa ammatillista osaamista tai koko ammatti. Olen oppinut arvostamaan kurinalaista harjoittelua ja musiikin syvällistä ymmärtämistä. Omat soitto- ja laulutaitoni ovat auttavat, mutta ilmoittaudun aina innolla bändeihin soittamaan. Klassinen musiikki on lähinnä sydäntäni, mutta kuuntelen yhtä sujuvasti Bon Jovia, jos mieheni sitä kotona pianolla soittaa. Toivon, että kaikki suomalaiset oppisivat arvostamaan ja kuuntelemaan musiikkia. Lähinnä musiikin ammattimaista tekemistä olen ollut Mikko Heleniuksen Maamme energia -oopperassa (johon kirjoitin libreton) sekä uimahyppyjä ja Kimmo Pohjosen musiikkia yhdistävässä teoksessa Halli – The Pool, jossa esiinnyin.

Mitkä ovat suomalaisen musiikkialan vahvuuksia?

Musiikillisen osaamisen korkea taso, joka pohjaa etenkin taiteen perusopetukseen. Musiikkiala on suomalaisen kulttuuriviennin uranuurtaja ja musiikki osa kansallista itseymmärrystä.

Millä tavoin KULTA ry työskentelee suomalaisen musiikin eteen?

Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry:n jäsenet ovat kulttuurin ja taiteen tuki- ja tuottajaorganisaatioita, jotka ovat sitoutuneet edistämään koko kentän etua. Työskentelemme nostaaksemme taiteen ja kulttuurin arvostusta ja parantaaksemme taloudellisia toimintaedellytyksiä. KULTA kasvattaa yhteistä kakkua ja tarjoaa alalle verkoston, jonka avulla teemme vaikuttavampaa edunvalvontaa. Musiikin edustajista jäseninä on tällä hetkellä Suomen Sinfoniaorkesterit. Järjestönä KULTA ry on vasta aivan alussa. Tätä kirjoittaessani jäseninä on yksitoista järjestöä.

Millaisia mahdollisuuksia ja haasteita näet tämän päivän ja tulevaisuuden suomalaisella musiikkikentällä?

Musiikilla on kasvun mahdollisuuksia paitsi itsessään myös osana luovan talouden nousua ja taiteen mahdollisuuksiin havahtumista esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluissa. Esimerkiksi taideyliopistosta muusikoksi valmistunut veljeni soittaa kuukausipalkkaa vastaan milwaukeelaisessa vanhainkodissa.

Mitä tekijänoikeudet merkitsevät kulttuurille ja taiteelle?

Kulttuuri ja taide näkyvät juhlapuheissa, mutta eivät teoissa. Kaikille päättäjille ei ole avautunut, että ammattimainen taide maksaa, ja tekijänoikeudet ovat sen taloudellinen ja moraalinen pohja. Jos ihmiset oppivat taiteen pärähtävän älylaitteelle maksutta, toimialan matematiikka jää piiloon. Tekijä ja tuottaja tarvitsevat tulonsa. Kulttuuri ja taide tarvitsevat kukoistaakseen sekä julkista tukea että tekijänoikeustulot. Olin kansanedustaja kaudella 2003–2007, kun tekijänoikeuslakiin tehtiin kokonaisuudistus. Mikään poliittinen teko ei ole aiheuttanut minulle niin suurta vihapostivyöryä kuin tekijänoikeuksien puolustaminen. Toivon yhä enemmän solidaarisuutta alojen välillä, sillä olemme kaikki samassa veneessä kulttuurin ja taiteen taloudellisten toimintaedellytysten suhteen.