Työ elävän musiikin mahdollistamiseksi jatkuu

Vuosi 2021 käynnistyi koronarajoitusten edelleen jatkuessa. Muusikkojen liitossa työ elävän musiikin mahdollistamiseksi ja tarvittavia tukitoimien saamiseksi jatkuu tiiviisti. Tutustuthan tietopankkiimme, ja olethan meihin tarvittaessa yhteydessä.

Koronarajoituksia on monin paikoin jatkettu vuodenvaihteen jälkeen. THL:n kokoamat ajankohtaiset tiedot alueellisista suosituksista ja rajoituksista löytyvät täältä >.

Koronarajoitusten muusikoille aiheuttamiin seurauksiin keskittyvä Muusikkojen liiton tietopankki kokoaa ajankohtaista infoa esimerkiksi työn peruuntumiseen, työttömyyteen ja lomautuksiin liittyen. Tutustuthan tietopankkiin, ja olethan tarvittaessa yhteydessä Muusikkojen liittoon lisäkysymyksien tiimoilta. Henkilökunnan yhteystiedot löydät täältä >.

Laajoja tukitoimia tarvitaan

”Toimivien järjestelmien kehittäminen vaatii vaivannäköä, kärsivällisyyttä ja panostusta”, kirjoitti Ahti Vänttinen joulukuun 2020 Muusikko-lehdessä. Esittävän taiteen ala on pian jo vuoden ajan kehittänyt turvallisuutta onnistunein tuloksin. Tiivis yhteistyö päättäjien kanssa jatkuu, jotta turvalliset tapahtumat mahdollistuvat ja käytäntöjen tarvittava edelleen kehittäminen pääsee jatkumaan mahdollisimman pian. On tärkeää, että rajoitukset ja käytännöt ovat ennakoitavia ja perusteltuja.

Rajoitusten aiheuttamat valtavat taloudelliset menetykset on kompensoitava riittävin ja pitkäkestoisin tukitoimin, joita Muusikkojen liitto koko musiikkialan kanssa pyrkii edistämään yhteistyössä valtion ja säätiöiden kanssa.

Ajankohtaisia apurahoja

Musiikin edistämissäätiö (MES)