Tuore freeasiamies Jaakko Kämäräinen esittäytyy

Kertoisitko hieman itsestäsi?

Olen Jaakko Kämäräinen (s. 1980) ja aloitin vuoden alussa työt Muusikkojen liiton freeasiamiehenä. Olen freelancemuusikko, soitan sähkö- ja kontrabassoa ja laulan taustoja. Olen toiminut muusikkona ammattimaisesti viisitoista vuotta. Tällä hetkellä soitan pääasiallisesti Olavi Uusivirran ja Mikko Kuustosen yhtyeissä. Minulla on kokemusta myös teatterimuusikon työstä sekä televisio-ohjelmien housebändeissä toimimisesta. Olen myös opettanut jonkun verran. Ennen minua freeasiamiehen toimea ovat kunniakkaasti hoitaneet Sami Kuoppamäki (2015–2017) ja Jaska Lukkarinen (2017–), jonka kanssa jaamme toimen maaliskuun loppuun asti. Kahden rumpalin jälkeen tarjoan toimeen basistin näkökulman.

Miten sinusta tuli muusikko?

Ajauduin muusikon ammattiin Tapiolan musiikkilukion, musiikkikoulu Ebelin sekä lukuisten bändien kautta. Ebelin ilmapiiri oli monimuotoisuuteen kannustava, ja nuoret soittajat pistettiin jo varhain keikoille. Sitä kautta syntyi käsitys musiikista ammattina. Sillä tiellä ollaan edelleen. Lukion jälkeen koin, että haluan musiikin rinnalle myös jotain vastapainoa, jotain ihan muuta. Tuntui, että mikään musiikkioppilaitos ei houkuttele. Siksi hain Helsingin yliopistoon opiskelemaan teologiaa. Valmistuin maisteriksi vuonna 2016 pitkäksi venähtäneiden opintojen jälkeen. Edelleen tuntuu siltä, että tämä oli minulle oikea ratkaisu.

Miten päädyit mukaan Muusikkojen liittoon ja miksi?

Muusikkojen liiton toimintaan minut houkutteli Sami Kuoppamäki, joka jaksoi pitkään rohkaista mukaan Freelancemuusikot ry:n toimintaan. Olen ollut mukana toiminnassa vuodesta 2013. Tällä hetkellä toimin Freelancemuusikot ry:n varapuheenjohtajana.

Muusikkojen liittoa tarvitaan mielestäni siksi, että yhdessä olemme vahvempia. Toivoisin, että Muusikkojen liitto voisi olla foorumi, jossa eri tavoin ammattiaan harjoittavat muusikot voisivat jakaa kokemuksiaan ja tietojaan yhteiseksi hyväksi. Muusikkojen liitto on yhtä kuin jäsenensä, ei muusikoista erillinen toimija. Teemme työtä sen eteen, että Muusikkojen liitto olisi paikka, joka voisi tarjota kokonaisvaltaisesti tukea muusikoille.

Mikä on freeasiamiehen tärkein tehtävä?

Erityisesti freelanceasemassa toimivien muusikoiden työ on epäsäännöllisyydessään ja epävarmuudessaan hetkittäin erittäin kuormittavaa. Ainakin itse olen aiheen äärellä ahdistunut.  Muusikon ykkösprioriteetin tulee olla musiikki. Ammatinharjoittamiseen liittyy kuitenkin aina kaikenlaista ”ärsyttävää säätöä”, sille ei mitään mahda. Muusikkojen liiton tehtävä on olla apuna tässä säädössä. Freeasiamiehen tehtävä on edistää freelance-asemassa toimivien muusikoiden asemaa eri tavoilla. Käytännössä pyrkiä tekemään muusikoiden elämästä parempaa. Minuun voi olla yhteydessä mihin tahansa muusikon ammattiin liittyvässä asiassa.

Sähköposti: jaakko.kamarainen@muusikkojenliitto.fi
Puh: 050 368 4469