Tuhansien raitojen miehet – Suomen kompin tarina YLE TV1:llä sunnuntaina 10.5.

Suomalaisista studiomuusikoista kertova dokumenttielokuva Tuhansien raitojen miehet – Suomen kompin tarina näytetään uusintana TV1:llä sunnuntaina 10.5. klo 18.45.

Suomalaisten studiomuusikoiden kultakausi alkoi 1960-luvulla ja kesti 1990-luvun vaihteeseen. Studioiden ydinbändiksi muodostui joukko huippuammattilaisia, jotka soittivat valtaosan päivän iskelmistä. Olemme kaikki kuulleet heidän soittoaan lukemattomilla hittilevyillä, mutta muusikot itse ovat jääneet suurelle yleisölle tuntemattomiksi. Heistä kertoo Tommi E. Virtasen dokumenttielokuva Tuhansien raitojen miehet – Suomen kompin tarina.

Elokuvassa Suomen kompiksi itseään nimittänyt ydinryhmä kokoontuu yli kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen studioon soittamaan ja tarinoimaan. Pääosissa nähdään tuhansilla levyillä soittaneet studioketut: rumpali Tapani ”Nappi” Ikonen, basisti Heikki ”Häkä” Virtanen, kosketinsoittaja Olli ”Puppe” Ahvenlahti, kitaristi Juha Björninen, rumpali Vesa Aaltonen sekä kitaristi Janne Louhivuori, joka vastaa myös dokumentin musiikin tuotannosta ja orkesterin johdosta.

Elokuvassa nähdään myös legendaarinen kitaristi Heikki Laurila, taustalaulajien eliittiin kuuluneet Irma Tapio ja Marjo-Riitta Kervinen, äänittäjät Risto Hemmi ja Hämis Hämäläinen, studiomuusikko Anssi Nykänen sekä kapellimestarit Markku Johansson, Esa Nieminen ja Kassu Halonen.

Elokuvan on tuottanut Jouko Aaltonen ja Illume Oy, ja sitä ovat rahoittaneet Musiikin edistämissäätiö ja Muusikkojen liitto.

Tuhansien raitojen miehet näytetään YLE TV1:llä uusintana sunnuntaina 10. toukokuuta 2020 klo 18.45. Elokuva sai ensi-iltansa G Livelab Helsingissä 26. lokakuuta 2017. Lue lisää >