Kestävä soitin, eettinen valinta

Location

Zoom
Address

Kestävä soitin, eettinen valinta -tapahtumassa keskustelemme kokeneiden musiikkialan ammattilaisten, asiantuntijoiden ja osallistujien kesken eettisen ja ekologisen soitinten maailman nykytilasta. Miten vastuullisuus huomioidaan soitinrakennuksessa ja soitinkaupassa vuonna 2020? Voiko muusikko edistää kestävää kehitystä omilla soitinvalinnoillaan, ja mitä soittajan tulisi tietää soitinmateriaalien hiljattain päivitetyistä maahantuontisäädöksistä?

Puhujavieraamme ovat: musiikintekijä Piia Viitanen, lyömäsoittaja Jaska Lukkarinen, viulisti Maija Linkola, soitinrakentajat Jarkko Niemi ja Juha Lottonen, soitinkauppiaat Ilkka Pusa Kitarapajalta sekä Katri Pajala ja Tuomas Laine Soitin Laineelta sekä soittimien ja soitinmateriaalien tullisäädösten asiantuntija, ylitarkastaja Stella From Ympäristökeskuksesta. Puhujaesittelyt löytyvät alta.

Lämpimästi tervetuloa mukaan! Tapahtuma on kaikille avoin eikä edellytä ennakkoilmoittautumista.

Linkki tapahtumaan >>

Tapahtuman järjestävät Muusikkojen liitto ja Creative Export Innovations Oy, ja se on osa Vastuullinen musiikkiala -koulutuskokonaisuutta.
Tapahtuman mahdollistaa Musiikin edistämissäätiö.

Lisätiedot:
Tuottaja Sari Löytynoja
sari.loytynoja@muusikkojenliitto.fi

Puhujat

Ajatuksia eräästä käsintehdystä kitarasta ja siitä, millaiset mahdollisuudet indiemuusikoilla on ottaa kestävän kehityksen näkökulmia huomioon soitinhankintoja tehdessään.

Piia Viitanen on tummanpuhuvaa indiefolkia soittavan Viitasen Piia -yhtyeen laulaja ja lauluntekijä. Syksyllä 2019 julkaistu albumi Meidän jälkeemme hiljaisuus toi yhtyeelle Emma-ehdokkuuden, Aux ry:n Vuoden paras albumi ja single -palkinnot sekä paikan Helsingin Sanomien vuoden parhaiden levyjen joukossa.
Kuva: Tomi Palsa.

Vintagea vai uutta kotimaista?

Jaska Lukkarinen on espoolainen jazzrumpali. Lukkarinen on tehnyt muusikontyötä erinäisissä suomalaisissa yhtyeissä vuodesta 1998, opettanut rumpujensoittoa sekä tehnyt freelancetyötä orkestereissa ja artistien taustalla. Työssään hän käyttää vintage-rumpuja sekä kotimaisia Kumu-rumpuja, ja miltei ainoastaan vintage-symbaaleja.
Kuva: Jyrki Kallio.

Ympäristötietoisuuden yleinen lisääntyminen on avannut näkökulmaa jousisoitinten eettisyyteen ja ekologisuuteen myös meille muusikoille.

Viulisti Maija Linkola toimii Suomen Kansallisoopperan orkesterissa. Orkesterityön ohella hän on keikkaillut niin kamarimuusikkona kuin jazzyhtyeiden riveissä sekä työskennellyt äänilevyjen ja elokuvamusiikin parissa studiomuusikkona. Linkola soittaa Eero Haahden vuonna 1994 rakentamalla ranskalaisvaikutteisella viululla.
Kuva: Kansallisooppera.

Suomalaisista puulajeista tehdään erinomaisia soittimia.

Soitinrakentajamestari Juha Lottonen on toiminut soitinrakennusalan yrittäjänä 28 vuotta.
Lottosen erityisosaamisaluetta ovat näppäiltävät kielisoittimet.
Kuva: Sari Naaralainen.

Jopa 300 vuotta vanha soitin voi yhä olla käyttöesine ja työkalu.

Viulunrakentaja Jarkko Niemi korjaa viuluja, alttoviuluja ja selloja Etu-Töölön pajallaan Helsingissä. Ammatissaan Niemi on toiminut vuodesta 2000 ja alalla vuodesta 1992, jolloin alkoi opintie Ikaalisten soitinrakennuskoulusta Newark School of Violin Makingiin Englannissa.
Kuva: Iiro Kaukiainen.

Mitkä soittimet ja materiaalit ovat CITES-rajoitusten piirissä, ja missä tilanteissa CITES-lupa vaaditaan?

Stella From on Suomen ympäristökeskuksen ylitarkastaja, joka vastaa mm. CITES-lupien myöntämisestä.

Voiko viulisti olla vegaani? Kestävien valintojen rajat ja mahdollisuudet arkipäivän soitinkaupassa.

Katri Pajala (FM) on hoitanut Soitin Laineen jousisoitinosastoa vuodesta 2001 alkaen. Tuomas Laine aloitti lukiolaisena varastohommista ja työskentelee nykyisin myyjänä. Hän edustaa liikkeen perustajasuvun neljättä polvea ja ottanee tulevaisuudessa isänsä paikan liikkeen johdossa.
Kuva: Soitin Laine.

Mikä kitarassa maksaa?

Ilkka Pusa on Kitarapajan omistaja ja hallituksen puheenjohtaja. Jo yli 40 vuoden ajan Kitarapaja on toiminut kitaroiden ja niihin liittyvien tavaroiden vähittäis- ja tukkuliikkeenä, erikoisliikkeenä ja korjaamona sekä maahantuojana mm. C.F.Martin, Sigma, Santa Cruz, Collings ja Waterloo -tuotevalmistajille.
Kuva: Sami Vilo.

Jaa →