Solistit ry selvittää laulajien palkkausta näyttämötyössä

Muusikkojen liiton osasto Solistit ry kartoittaa laulajien palkkausta, työoloja ja työsopimusehtoja näyttämötyötä koskien – vastaa kyselyyn 27.10. mennessä!

Laulajilla ei toistaiseksi ole omaa työehtosopimusta Kansallisoopperan ulkopuolella tehtävää näyttämötyötä koskien. Työ on erilaista kuin muusikolla ja näyttelijällä, joten näiden sopimusten suoraan soveltaminen on haasteellista. Kyselyn tulosten perusteella on tarkoitus laatia suositus solistisen laulajan työstä näyttämöteoksissa muusikkojen liksalistan tapaan. Sitä varten freelancereina työskentelevien laulajien palkkatasoa selvitetään tällä kyselyllä. Tavoitteena on helpottaa freelancereiden palkkaneuvotteluita ja myös heidän palkkaamistaan.

Solistit ry:n tavoite on tehdä ammattikunta ja työ näkyväksi sekä luoda raamit yhteisille pelisäännöille. Tarkoitus on edistää tasa-arvoa alan ammattilaisten kesken sekä suhteessa muihin esittävän taiteen ammattilaisiin.

Vastaa kyselyyn 27.10. mennessä >

Kyselyn tuloksia esitellään Solistit ry:n Solistin sopimukset -seminaarissa 3.11. klo 15.00 G Livelabissa (Yrjönkatu 3, Helsinki). Seminaari on avoin kaikille kiinnostuneille. Se on Muusikkojen liiton jäsenille ilmainen ja muilta osallistumisesta peritään 10 €. Jäsenkortti mukaan!