Suomen ainoa luovien alojen vaalikone auki

Luovan työn tekijät ja yrittäjät LYHTY julkaisi Suomen ensimmäisen vaalikoneen kulttuurialan kysymyksiin liittyen. Vaalikoneen tarkoituksena on myös levittää tietoa kulttuurin kannalta olevista tärkeistä asioista.

Vaalikoneen 19 kysymyksen avulla voi löytää kulttuuriarvoja edustavan ehdokkaan Eduskuntavaaleissa 2019. Noin 350 ehdokasta vastasi kysymyksiin.

”Eduskunta käsittelee ensi vaalikaudella useita kulttuurin kannalta tärkeitä asioita, budjettimäärärahoista tekijänoikeuksiin. Näitä teemoja ei kuitenkaan löydy juuri lainkaan yleisistä vaalikoneista. Halusimme korjata tämän puutteen,” sanoo Lyhty-projektin edunvalvontajohtaja Lauri Kaira.

Vaalikoneen kysymykset käsittelevät mm. luovien alojen osuutta yhteiskunnassa ja tekijänoikeuskorvauksien merkitystä taiteilijalle. Vaalikoneen tarkoituksena on myös levittää tietoa kulttuurin kannalta olevista tärkeistä asioista.

”Vaalikone sisältää myös muutaman rivin infon kommentoitavista asioista. Ne ovat sekä äänestäjille että ehdokkaille. Emme halunneet tehdä tästä tietokilpailua, vaan jakaa tietoa”, sanoo Lyhty-projektin puheenjohtaja Ilmo Laevuo.

Tee vaalikone >

Luovan työn tekijät ja yrittäjät Lyhdyssä ovat mukana seuraavat luovan alan järjestöt:  Audiovisual Producers Finland – APFI ry, Forum Artis – valtakunnallisten taiteilijajärjestöjen yhteistyöjärjestö, Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusyhdistys Gramex ry, Kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanasto ry, Kopiosto ry, Musiikkituottajat – IFPI Finland ry, Suomen elokuvatoimistojen liitto ry, Suomen Musiikkikustantajat ry, Suomen Muusikkojen Liitto ry, Suomen Säveltäjät ry, Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry, Suomen Musiikintekijät ry, Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry – TTVK ja Visuaalisen alan taiteilijoiden tekijänoikeusyhdistys Kuvasto ry.  Lyhty-projektin puheenjohtajana toimii Gramex ry:n toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.