Sopimustoimintaa koronan aikaan

Neuvottelut työehtosopimusten aikaansaamiseksi ovat jatkuneet etäyhteyksin myös poikkeusoloissa. Toistaiseksi ja viimeksi on vahvistettu Kansallisoopperan ja -baletin, Radion sinfoniaorkesterin, yksityisten teattereiden ja suorat Ylen sopimukset (keikka- ja nuotinkirjoitus).

Sopimukset noudattavat sopimuskaudessa ja palkankorotusten tasossa alkuvuodesta muodostunutta vientiliittojen ns. yleistä linjaa, jossa korotukset 25 kuukaudelle ovat 3,3 %. Sopimukset ovat pääosin kahden vuoden/24 kk mittaisia jatkuen vuoden 2022 alkupuolelle. Korotukset tulevat pääosin kesällä 2020 ja keväällä 2021. Poikkeus on yksityiset teatterit, joissa sopimus tehtiin vain kuluvan vuoden marraskuun loppuun syyskuun alussa tulevalla 1,1 % korotuksella. Auki on vielä kunnallisten muusikkojen sopimus kuntapuolen yleisestä pattitilanteesta johtuen. Neuvotteluissa on edelleen UMO Helsinki Jazz Orchestra, Vantaan viihdeorkesteri sekä studiomuusikkojen sopimus.

”Yksityisen puolen sopimuksissa on koko kevään neuvottelurupeaman jälkeen saatu myös kiky-tunneissa alalle sopivat ratkaisut ja muusikot ovat pysyneet työmarkkinakelkan kyydissä muutenkin hyvin”, kommentoi sopimuspäällikkö Miika Tarhio.