Solistit ry:n seminaarissa käsiteltiin sopimuksia

Solistit ry:n seminaari järjestettiin G Livelabissa 3. marraskuuta 2019. Aiheina olivat muun muassa yrittäjyys, brändääminen ja raha.

Solistin sopimukset -seminaarissa olivat asiantuntijavieraina Muusikkojen liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen ja manageri Pia Raitala (mm. Ricky Tick Big Band, Maria Ylipää). Lisäksi Reetta Ristimäki ja Mari Palo kertoivat kokemuksistaan yrittäjinä.

Puheenjohtaja Jeni Packalénin mukaan keskustelua herättivät eniten brändäys sekä yrittäjänä ja palkansaajana toimimisen erot. Lisäksi puheenaiheiksi nousivat vähennykset, erilaiset solistien sopimukset sekä neuvotteleminen.

Solistit ry kartoitti lokakuussa 2019 laulajien palkkausta, työoloja ja työsopimusehtoja näyttämötyötä koskien. Suuren laulajakyselyn tavoitteena on helpottaa freelancereiden palkkaneuvotteluita ja myös heidän palkkaamistaan. Kyselyyn vastasi 155 laulajaa, ja sen tuloksista kuullaan alkuvuodesta 2020.

Solistit ry on yksi Muusikkojen liiton 23 osastosta.