Selvitys rakenteellisesta rasismista Ruotsin musiikkialalla

Ruotsin musiikintekijöiden jäsenyhdistys Skap julkaisi maaliskuussa 2023 selvityksen rakenteellisesta rasismista Ruotsin musiikkialalla ("Jag gör inte world, jag gör pop"). Selvitys on nyt julkaistu myös suomeksi ja englanniksi.

En tee maailmanmusaa, mä teen poppia

Ruotsin musiikintekijöiden jäsenyhdistys Skap julkaisi maaliskuussa 2023 selvityksen rakenteellisesta rasismista Ruotsin musiikkialalla (Jag gör inte world, jag gör pop). Filosofian tohtori Jasmine Kelekayn (University of California, Berkeley) toteuttamassa selvityksessä keskitytään niiden musiikintekijöiden kokemuksiin ja näkemyksiin, jotka kohtaavat itse rasismia alalla. Selvitys pohjautuu kyselytutkimukseen ja haastatteluihin, ja käsittelee mm. valkoisuuden normia musiikkikoulutuksessa, musiikkigenrejen ja -tyylien rodullistamista, eksotisointia, rasismin vaikutuksia musiikintekijöiden hyvinvointiin ja laajemmin musiikkiteollisuuteen, sekä rodullistettujen musiikintekijöiden hyväksikäyttöä. Selvityksen tulokset ovat karua luettavaa, mutta julkaisu tarjoaa myös monia ehdotuksia tilanteen parantamiseksi.

Koska selvitys on ainutlaatuinen Euroopassa ja tilanne melko samankaltainen monessa maassa, Tutkimusyhdistys Suoni katsoi tärkeäksi tuoda julkaisu saataville myös Ruotsin ulkopuolella. Suoni on nyt julkaissut Jag gör inte world, jag gör pop -selvityksestä käännökset suomeksi ja englanniksi yhdistyksen Acta Musicologica Militantia –julkaisusarjassa. Käännöstyöstä on vastannut Carmen Baltzar, ja julkaisua ovat Skapin ja Suonin lisäksi tukeneet Suomen Muusikkojen Liitto, Suomen Musiikintekijät sekä Suomen Säveltäjät.

Julkaisut ovat avoimesti ladattavissa Suonin sivustolta.

Kuva: Karin Z. Sunvisson

 


I Don’t Make World, I Make Pop music

In March 2023, the Swedish association for music creators, Skap, published a report on structural racism in the Swedish music industry (Jag gör inte world, jag gör pop). The report, conducted by Dr. Jasmine Kelekay (University of California, Berkeley), centres the experiences and perspectives of music creators who have experiences of racism in the industry. The report, based on a survey and a set of interviews, delves into issues such as the white normativity in music education, the racialization of genres and musical styles, exotification, the impact of racism on the well-being of musicians and on the music industry as a whole, as well as the exploitation of BIPOC musicians. The report’s findings reveal a harsh reality, but the publication also offers many suggestions for improving the situation.

As the survey is unique in Europe and because conditions are somewhat similar in many countries, Research Association Suoni felt it was important to make the survey accessible to a readership outside Sweden. Suoni has now published the Finnish and English translations of the report as part of the association’s Acta Musicologica Militantia publication series. Carmen Baltzar has been responsible for the translation and the publication has, in addition to Skap and Suoni, received support from the Finnish Musicians’ Union, Finnish Music Creator’s Association, and The Society of Finnish Composers.

The translations are openly available for download on Suoni’s website.

Photo: Karin Z. Sunvisson


Jag gör inte world, jag gör pop

I mars 2023 publicerade Skap — en medlemsförening för musikskapare i Sverige — en rapport om strukturell rasism i den svenska musikbranschen (Jag gör inte world, jag gör pop). Rapporten, som genomfördes av FD Jasmine Kelekay (University of California, Berkeley), fokuserar på erfarenheter och perspektiv från musikskapare som själva har erfarenheter av rasism i branschen. Rapporten bygger på en enkätundersökning samt intervjuer och diskuterar genomgående frågor som vithetsnormen i musikutbildningen, rasifieringen av genrer och musikstilar, exotifiering, rasismens inverkan på musikskapares välbefinnande och på musikbranschen som helhet, samt exploateringen av rasifierade musiker. Rapporten avslöjar en hård sanning, men erbjuder också många rekommendationer för att förbättra situationen.

Eftersom rapporten är unik i Europa och eftersom förhållandena är någorlunda likartade i många länder, ansåg Forskningsföreningen Suoni att det var viktigt att göra undersökningen tillgänglig även för läsare utanför den svenska kontexten. Vi publicerar härmed den finska och engelska versionen av rapporten som en del av Suonis publikationsserie Acta Musicologica Militantia. Carmen Baltzar har ansvarat för översättningen och publikationen har fått stöd, utöver Skap och Suoni, av Finlands Musikerförbund, Finlands Musikskapare, och Finlands Tonsättare.

De översatta rapporterna finns öppet tillgängliga för nedladdning på Suonis hemsida.

Bild: Karin Z. Sunvisson