Rotsi & Jyrä

Suomen ”tunnetuimmat freelange-muusikot” Rotsi & Jyrä vastaavat tällä palstalla lehdessämme käsiteltyihin ajankohtaisiin aiheisiin.

Miten koronavirus vaikuttaa freelancerin arkeen käytännössä?

Kuules nyt kaveri. Nyt vaan lepo, lepo ja vielä kerran lepo. Sun ei tartte tehdä YHTÄÄN mitään. Keikkojen ja eurojen perään on turha itkee. Niitä tulee ja menee. Me (Anssi, Lepi, Iiro, Janus ja nää) noustaan tästä yhes.. Sun pitää muistaa et kyl kotiolot aina keikan voittaa 😉 Ja rahahan ei merkkaa meille MITÄÄN. Nyt vaan peiton alle ja Netflixist FLEABAG <3 VARSINKI KAKKOSKAUSI ON VITUN HYVÄ!!! Namaste, bless, yahhh..

Olette siis malttaneet lepäillä?

Täl alal sä et saa mitään ilmaseks ja se 100000 tunnin perustreeni mitä tehdään ENNEN ammattiopintoja (pjk, siba jazz, oulun amk) vaan joka ammattireiska tietää et duuni jatkuu. Sä voit nyt hyvällä omatunnolla varata esim 8–10h päivästä perustekniikan ylläpitoon: rumpaleilla paradiddle (laske neljäsosia KOVAAN ääneen), dynamiikka, polyrytmit ja sit kitaristeilla alt-asteikko, kvintolit, tapping, huiluäänet… Tää on sitä ruisleipää joka sun pitää syödä jos sä haluut et Lepi soittaa sulle ku ens Vain elämää -talos Niinistöllä taas miina ku on Hectorin jäähyväisrundi. Lisäks nyt täytyy striimata, striimata ja vielä kerran striimata. Pistät vaa facebook liven päälle ja alat heittää jotai paskoja covereita makuuhuoneesta. Näitä ei tarvi treenata, jengi fiilistelee varmasti et ”nyt on omaehtosta luomumeininkii kiva nähä vähä artistien sitä omaa persoonaaki välillä”.

Oletteko hakeneet työttömyyskorvausta tai korona-apurahaa?

Me ei haluta puhua rahasta ollenkaan mut sanotaas näin et ku täst peruuntu 5 keikkaa viikossa ni sä voit ihan ite laskee liiton liksan plus matkat ja majat 5 x 10 x 200 € + 13,5 (lom.korv.) + 0,43 (kils.korv.) + 0,03 (lis.matk. + pari fonii) + 100 (ARVIO) eli palttiarallaa 10 113,96 € plus alv 24% eli 10 137,96 € ja tähän ku laskee opetusduunit (6h per päivä, 50 €/h räpylään…), studiosessiot, teatterihommat (138,85 € + sivusoitinlisä) ja tv-bisnekset ni sä voit siit laskee ihan ite saatana mitä siitä jää viivan alle. PLUS sitte kaikki teostot ja gramexit ja streamkeikat ja apurahat (jazzyhtyeelle immersiivisen dystopian sävellys- ja sanoitustyöhön…) mitkä täs menee nyt sivu suun ja Sipilän hallitus ei jeesaa freelanzerii täs yhtään. Ja klasareille korvataan kuulemma KAIKKI.. (109 % valtion tuesta menee klasareille eli valtio on kokoajan velkaa)? Keikkamyyjille tiedoks että rahat tilille tai asianajajamme Kari Hyvärinen on teihin yhteydessä.

Mutta siis esimerkiksi Taikehan…

Sovitaaks et raha-asiat on loppuunkäsitelty. Täs tilantees ollaan YHDESSÄ ja katkeruus ei auta yhtään. Tarvitaan YHTEISPELIÄ ja uusii avauksii. Sit ku tää paska on ohi ni Koh Lantalla nähään kollegoiden kesken (oak barrelin PAKOLLISEN kautta).