Pertin Valinta vieraili Lontoossa

Pertti Kurikan Nimipäivät -yhtyeen jäsenten perustama Pertin Valinta -sekotavarakauppa ja outsider-taiteen galleria vieraili elokuussa Lontoossa Suomen Lontoon-instituutin kutsumana. Muusikkojen liitto oli yksi vierailun yhteistyökumppaneista.

Pertin Valinnan Pertti’s Choice -popup-vierailu Lontoossa järjestettiin 7.–8. elokuuta 2019. Tapahtumassa järjestettiin kahvila ja galleria, ja ohjelmassa oli workshopeja, keikkoja sekä paneelikeskusteluita. Muusikkojen liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen osallistui paneelikeskusteluun, jonka aiheena olivat erityisryhmiin kuuluvien mahdollisuudet toimia taidealan ammateissa. Esiin nostettiin muun muassa sosiaalitukien ja palkkatulon yhdistämisen haasteet sekä alipalkkaus – aiheita, jotka koskettavat monia muusikoita.

Lottaliina Pokkinen avasi liiton ja Pertin Valinnan yhteistyön taustoja Suomen Lontoon-instituutin artikkelissa.

”Toiveena on, että me kaikki näkisimme musiikkialan yhtenä kokonaisuutena, joka kuuluu kaikille. Vaikka musiikkiala on hyvin suvaitsevainen ja joustava, eivät ihmiset aina tule ajatelleeksi tätä. Siksi on tärkeää tehdä kaikille tilaa muun muassa radiossa, televisiossa ja somessa. Tässä Pertin Valinta tekee erittäin tärkeää työtä. He ovat onnistuneet tekemään erityisryhmiä kuulluiksi ja nähdyiksi.”

Lue artikkeli >

Pertin Valinta

Pertin Valinnan taustayhtiönä on Daatso Oy, joka on Pertti Kurikan Nimipäivät -bändin perustama yhtiö. Pertin Valinnan koti on Lyhty ry:n tiloissa, missä Pertin Valinta toimii läheisessä yhteistyössä Lyhty ry:n kulttuuripajojen kanssa, mikä on luontevaa, sillä PKN on perustettu Lyhdyn Musiikkipajalla. Pertin Valinta koordinoi Lyhdyn kulttuuritoimintaa ja tapahtumien tuotantoa. Lyhdyn Kulttuuripajoissa työskentelee lahjakkaita kehitysvammaisia kulttuurin tekijöitä median, käsityön, kuvataiteen, musiikin aloilta. Kivimedian ja Luovillan pajalaiset vastaavat kaupan toiminnasta ja päivittävät Pertsan somekanavia. Lyhdyn taiteilijoiden taidetta ja käsitöitä on myynnissä Pertin Valinnan sekotavarakaupassa, ja muusikoiden keikat löytyvät ohjelmatoimistosta.

Pertin Valinta kehittää toimintaansa yhteistyössä valtakunnallisen ja kansainvälisen asiantuntijaverkoston kanssa. Yhteistyökumppaneita yhdistää halu edistää yhteiskunnan marginaalissa elävien ihmisten asemaa, osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia. Muusikkojen liitto on yksi yhteistyökumppaneista.

Tutustu Pertin Valintaan >