Orkesterikenttä paineen alla

Maailmaa kohdannut koronaviruskriisi ei jätä osumatta musiikkialaan, päinvastoin, se sai täysosuman. Joukkokokoontumisten rajoitteet ja suoranaiset kiellot ovat osuneet soittamisen ja laulamisen ytimeen – ihmisjoukoille esiintymiseen. Ensimmäinen aalto osui kipeimmin freelancereihin, itsensätyöllistäjiin ja yrittäjäasemassa toimiviin, joiden jo sovitut keikat peruuntuivat välittömästi force majeure -syihin.

Toinen valtava aalto osuu nyt myös työsuhteiselle orkesterikentälle, jossa toiminta on enimmäkseen katkolla ja valtaosassa on yt-neuvottelut lomautuksista käynnissä. Tämä koskee niin Kansallisoopperan taiteilijakuntaa kuin pienempiäkin työyhteisöjä. Nämä kaikki kulttuurilaitokset ovat myös merkittäviä freelancereiden työllistäjiä.

Osassa orkestereita osittainen toiminta voi jatkua, kiitos kamarimusiikin verkkolähetysten. Hyvin monessa orkesterissa kuitenkin lomautus- ja yt-neuvottelukutsuja satelee jatkuvalla tahdilla ja työttömyyskassamme tulee olemaan tänä keväänä kovalla rasituksella.

Uskon ja toivon, että tilanteen hieman hellittäessä ainakin osittaiseen toimintaan voidaan taas ryhtyä, mutta luovaa ongelmanratkaisukykyä se kyllä vaatii. Musiikin ja taiteen tarve ei maailmasta hupene – päinvastoin, sen arvostus saattaa jopa nousta. Kaikessa pahassa on aina jotakin hyvääkin, ja musiikkikentän on nyt hyvä osoittaa tarpeellisuutensa toimimalla joustavasti ja ennen kaikkea aktiivisesti, kun tilanne tasaantuu.

Olisi tärkeää välttää hätiköityjä ja ylireagoivia päätöksiä orkesteritoiminnan välittömästä alasajosta ja rauhassa kuunnella myös muusikoiden ajatuksia vaihtoehtoisista työskentelymenetelmistä. Jos valot sammutetaan kokonaan, toiminnan käynnistäminen on organisaatioissa hidasta. Nyt työnantajien pitäisi hyödyntää muusikoiden sopimusten kotiharjoittelutunteja, ja valmistuttaa orkesterimuusikot astumaan lavalle aivan saman tien kun se on taas sallittua. Se ei ole mahdollista, jos orkesteri on lomautettuna aina kesätaukoon saakka.

Kansallisoopperan pitäisi valmistautua esittämään vaikka Beethovenin 9. sinfonia isossa ulkoilmakonsertissa Töölönlahdella ja striimata esitys joka kotiin heti, kun se on sallittua.

Muusikoiden omat ideat ovat nyt aidosti tarpeen. Luottamusmiehet ympäri maan ovat valtavan paineen alla ja kaipaavat jokaisen hyvän idean sekä ihan vaan jo tsemppiviestisi. Heidät on rykäisty aivan poikkeukselliseen tilanteeseen puolustamaan ja auttamaan meitä muusikoita.

Patrik Stenström on Muusikkojen liiton varapuheenjohtaja ja Helsingin Muusikot ry:n puheenjohtaja.