Oppilaitoskiertue käynnissä

Oppilaitoskiertue on parhaillaan käynnissä, ja liiton väki on vieraillut tähän mennessä Tampereella, Helsingissä, Rovaniemellä, Oulussa, Torniossa, Kajaanissa ja Kauniaisissa.

Liiton toimistosta kiertueelle lähteneet freeasiamies Jaakko Kämäräinen, lakiasianpäällikkö Lottaliina Pokkinen, freelancereiden luottamusmies Juho Viljanen, viestintäpäällikkö Sanni Kahilainen sekä viestintäassistentti Anna-Maija Vartiainen tutustuvat syksyn 2019 aikana muusikko-opiskelijoihin ympäri Suomen. Tarkoituksena on kuulla opiskelijoiden ajatuksia muusikkouteen liittyen, ja keskustella muusikon työelämästä.

’’Oppilaitoskiertue on lähtenyt hienosti käyntiin. On ollut mukava huomata, että musiikin opiskelijat ovat kiinnostuneita työelämään liittyvistä asioista ja on ollut ilo pohtia heidän kanssaan siihen liittyviä ulottuvuuksia’’, sanoo kiertuetta järjestävä Jaakko Kämäräinen.

Keskustelua muusikkoudesta on käyty vilkkaasti, ja erityisesti yrittäjyyteen liittyvät asiat herättävät kiinnostusta opiskelijoiden keskuudessa.

’’Oltiin sitten Torniossa tai Kajaanissa, kevytyrittäjyyteen liittyvät kysymykset nousevat nyt kaikkialla esiin. Moni on lähtenyt kevytyrittäjäksi laskuttamisen takia, mutta yrittäjyyteen liittyvät sosiaali- ja oikeusturva-asiat ovat jääneet epäselviksi. Niitä on ollut tärkeää avata’’, kommentoi Lottaliina Pokkinen.

Juho Viljanen nostaa luennoilta esiin keikka- ja muiden palkkioiden tulouttamisen sekä kuviot ohjelmatoimistojen ja laskutuspalveluiden kanssa. ’’On hyvä, että muusikon työn kannalta näinkin olennaiset asiat ovat opiskelijoita kiinnostavia aiheita!’’

Seuraavaksi oppilaitoskiertue jatkaa Kokkolaan, Pietarsaareen, Joensuuhun, Kuopioon, Kotkaan, Turkuun ja Poriin. Kiertueen aikataulu >

Lisätiedot:

Jaakko Kämäräinen