Neuvottelutulos tuo UMO:lle tarvittavat säästöt

Muusikkojen liiton ja Avainta ry:n välisellä UMO Jazz Orchestran työehtosopimusta koskevalla neuvottelutuloksella on päästy sopuun orkesterin talouden tasapainottavista säästöistä.

Neuvottelutuloksessa säästökohteena on ensi sijaisesti tallennekorvaus, jonka perusteena olevien tekijänoikeusluovutusten osuus on pienentynyt muun muassa Ylen taltiointien vähennyttyä. Neuvottelutulos sisältää myös toiminnan joustavuutta lisääviä muutoksia työajan sijoitteluun ja vuosilomiin.

”Muusikkojen liiton hallitus hyväksyi neuvottelutuloksen maanantaina. Siinä neuvotellut säästöt ovat UMOn tulevaisuuden kannalta välttämättömiä ja esillä ollutta osa-aikaistamista selvästi parempi ratkaisu, vaikka leikkaukset tekevät ison loven soittajien tilipussiin. Kaupunki ei ole lisäämässä UMOn rahoitusta. Ratkaisulla on tietysti UMOn muusikkojen siunaus”, toteaa liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen.

”Tämä on vaikeista vaihtoehdoista siedettävin ja osoitus kollektiivisen sopimisen mahdollisuuksista kiperissä paikoissa”, kiteyttää liiton sopimuspäällikkö Miika Tarhio.