Koronaviruspandemian vuoksi on peruttu valtava määrä musiikkialan tapahtumia ja työtä – Suomessa on tällä hetkellä kielletty kaikki yli 10 hengen kokoontumiset. Tilanne on huolestuttava ja koettelee jäsenistöämme ja koko taiteen kenttää voimakkaasti. Muusikkojen liitto vetoaa hallitukseen taiteilijoiden ja taidekentän turvaamiseksi.

Ilman asianmukaisia ​​tukitoimenpiteitä koronaviruspandemian aiheuttamalla tilanteella on tuhoisia taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia tapahtumakenttään, järjestäjiin, kulttuuriin ja taiteilijoihin, sillä lukuisat tapahtumat ja kiertueet joudutaan peruuttamaan äkillisesti. Erityisen vaikea tilanne on muutoinkin epävarmassa tilanteessa eläville freelancereille, jotka nyt kärsivät äkillisestä ja merkittävästä tulonmenetyksestä. Saadakseen tarkempaa tietoa muusikkojen tilanteesta Muusikkojen liitto selvittää asiaa parhaillaan jäsenkyselyn avulla.

Muusikkojen liitto vetoaa hallitukseen taiteilijoiden ja taidekentän turvaamiseksi tukitoimin poikkeustilanteessa. Tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kososelle osoitettu vetoomus on toimitettu lauantaina 14. maaliskuuta 2020. Vetoomus on saatettu myös sivistysvaliokunnan tietoon.

Muusikkojen liiton vetoomuksen taustalla ovat myös muusikkojen kansainvälinen kattojärjestö FIM sekä muut kansainväliset taiteilijajärjestöt, jotka ovat vedonneet kaikkiin hallituksiin taiteilijoiden ja tapahtumakentän turvaamiseksi.

Esimerkiksi Saksassa kulttuuriministeri on luvannut valtion taloudellista tukea kulttuurilaitoksille ja taiteilijoille, joiden toimeentulo on uhattuna koronaviruspandemian vuoksi.

Lisätiedot:
Sanni Kahilainen, viestintäpäällikkö