Musiikki & Median päättäjäpaneeli keskusteli musiikkialan tulevaisuudesta

Vuotuinen musiikkialan tapahtuma Musiikki & Media järjestettiin tänä vuonna poikkeuksellisesti yksipäiväisenä seminaarina Tampere-talossa torstaina 8. lokakuuta 2020. Teoston järjestämä päättäjäpaneeli keskusteli koronatilanteen aiheuttamasta ahdingosta musiikkialalla, ja sitä olivat kommentoimassa Muusikkojen liiton freeasiamies Jaakko Kämäräinen sekä muusikko Eicca Toppinen.

Musiikkiala uudessa normaalissa – Päättäjien vastaukset tulevaisuuden rakentamiseen -paneelissa olivat mukana Hanna Kosonen (kesk), kansanedustajat Pia Kauma (kok), Pia Viitanen (SDP), Mari Holopainen (vihr.), Mari Rantanen (PS) sekä varapuheenjohtaja Minna Minkkinen (vas). Eurooppalaisesta näkökulmasta keskusteluun osallistui europarlamentaarikko Henna Virkkunen (EPP).

Paneelin kommentaattoreita olivat Muusikkojen liiton freeasiamies Jaakko Kämäräinen sekä muusikko Eicca Toppinen. Keskustelua fasilitoi Teoston viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Vappu Aura.

Keskustelussa nousi esiin kaikkien panelistien tahtotila auttaa musiikkialan toipumista, ja keinojakin tuntui olevan valmiina.

”Musiikkialan pelastaminen ei saa hautautua puoluepoliittisen kiistelyn jalkoihin. Olennaista ei ole, mikä puolue tekee mitäkin, vaan se että toimiala pidetään nyt pystyssä tukitoimien avulla”, kommentoi Jaakko Kämäräinen.

Kämäräisen mukaan musiikkialan tukeminen koronatilanteessa on investointi tulevaan. Sillä ehkäistään vuosituhannen alusta asti huimasti kasvaneen elävän musiikin sektorin surkastuminen ja mahdollistetaan toiminnan jatkuminen. Samalla se on tilaisuus kehittää koko alaa uuteen suuntaan.

”Muusikot ja alan muut toimivat ovat henkisesti erittäin kovilla koronatilanteen vuoksi. Siksi on tärkeää, että alamme ja työmme arvo tunnustetaan niin, että se näkyy myös rakenteellisesti. Parannettavaa on erityisesti sosiaaliturvan ja tukitoimien kanavoimisen suhteen. Nyt odotamme, että sanat muuttuvat teoiksi”, Kämäräinen sanoo.

Paneelin yhteiskuva: Miikka Varila / Musiikki & Media.
Jaakko Kämäräinen ja Eicca Toppinen: Sanni Kahilainen.