MUSA VAI BISNES selvitti, miten koronavirus vaikuttaa musiikin julkaisemiseen ja markkinointiin

Radio Helsingin MUSA VAI BISNES -sarjan ensimmäisen tuotantokauden viimeisessä jaksossa mietittiin, mitä uusia selviytymiskeinoja musiikkiala on koronan vastaisessa taistossa keksinyt.

Koronaviruksen uusimmat varotoimet ovat nyt vaikuttaneet suomalaisten elämään viikon ajan. MUSA VAI BISNES selvitti maanantaina 23. maaliskuuta Maria Veitolan johdolla, mitä uusia toimintamalleja Suomen musiikkialalla on kehitelty varotoimien estäessä konserttien ja keikkojen järjestämisen. Hyvät ideat musiikkialalla työskentelevien toimeentulon varmistamiseksi ovat nyt tarpeen – suorassa lähetyksessä aiheesta keskustelivat radiotoimittaja ja musiikintekijä Markus Nordenstreng, Sony Musicin markkinointijohtaja Jannika Nyqvist ja artisti Olavi Uusivirta.

– Ollaan mietitty tapauskohtaisesti bändin soittajien kanssa, miten tätä laskua voitaisi pehmentää, Uusivirta kertoo. – On pyritty järjestämään korvaavia töitä. Nyt kun on tullut esimerkiksi digitaalisilla alustoilla tapahtuvia keikkoja, olen pyrkinyt pitämään koko meidän työporukan siinä mukana.

– Niin kuin on nyt näkynyt, viimeisten päivien aikana on ollut aika paljon livestriimausta niin mediassa kuin artistien omilla kanavilla. Oikeastaan ainoastaan noissa paikoissa pystyy markkinoimaan musiikkia tällä hetkellä, Jannika Nyqvist sanoo.

– Jos musiikin radiosoitossa tapahtuu joku murros koronan seurauksena, toivoisin, että tämä über-polarisoitunut tilanne balansoituisi, Markus Nordenstreng pohti. – Minusta tuntuu, että meillä on tällä hetkellä kapeammat soittolistat ja formaatit kuin koskaan aiemmin.

Osallistu keskusteluun! Onko koronapandemia vaikuttanut siihen, miten kuuntelet musiikkia? Lähetä ajatuksesi viestillä Radio Helsingin studioon!

MUSA VAI BISNES jää tauolle maanantain 23.3. lähetyksen jälkeen. Kuuntele koko tuotantokausi jälkikäteen On-Demandina tai podcastina Radio Helsingin sivuilla.