MUSA VAI BISNES: Seksuaalinen häirintä musiikkialalla, osat 1 ja 2

Radio Helsingin MUSA VAI BISNES käsitteli Maria Veitolan johdolla kaksiosaisessa keskustelussa musiikkialalla puhuttua ja sitäkin enemmän vaiettua ongelmaa – seksuaalista häirintää. Jaksot ovat kuunneltavissa jälkikäteen.

MUSA VAI BISNES selvitti Maria Veitolan johdolla, mistä seksuaalisessa häirinnässä on kyse ja miten siitä päästään eroon.

Osa 1: äänessä muusikot, artistit ja esiintyjät

Miten seksuaalinen häirintä musiikkialalla ilmenee? Keneen se kohdistuu ja missä tilanteissa? Mitä tarkoitetaan sisäistetyllä naisvihalla ja miten se näkyy erityisesti musiikkialalla? Millaisena ilmiö näyttäytyy eri ikäisten, eri sukupuolisten ja eri rooleissa toimivien näkökulmista?

Vieraina ovat laulaja–lauluntekijä Maija Vilkkumaa, artisti Pete Parkkonen, artisti, muusikko ja musiikintekijä Anni Pohto sekä laulaja–lauluntekijä Jussu Pöyhönen.

Kuuntele >

Osa 2: rakenteet

Mikä on tapahtumajärjestäjän, oppilaitoksen tai työnantajan vastuu seksuaaliseen häirintään puuttumisessa? Miten häirintä saadaan kitkettyä pois keikkabusseista, bäkkäreiltä ja orkesterimontusta? Millaisia keinoja on puuttua yleisön keskuudessa tapahtuvaan häirintään?

Vieraina ovat Kansallisoopperan ja -baletin henkilöstöpäällikkö, luennoitsija ja puhuja Hanna Fontana, Flow Festivalin Head of Artist Relations Maiju Talvisto, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian dekaani Emilie Gardberg sekä Elements Musicin A&R Manager Semira KetroussiLisäksi ohjelmassa kuullaan inserttinä musiikkikasvatuksen tutkija Minja Koskelan kommentteja, ja Muusikkojen liiton viestintäpäällikkö Sanni Kahilainen esittelee Muusikkojen liiton tutkimustuloksia.

Kuuntele >

MUSA VAI BISNES on Radio Helsingin musiikkialan ilmiöihin pureutuva ajankohtaisohjelma.

MUSA VAI BISNES selvittää taustat ja kysyy tärkeimmät kysymykset. Mistä musiikkialalla puhutaan, mistä vaietaan? Kenellä on valtaa, kuka menestyy ja miksi? Kumpi tulee ensin, musa vai bisnes?

Radio Helsingin studioon kutsutaan musiikkialan vaikuttajia, kiinnostavimpia artisteja ja taustahahmoja. Valmistaudu uusiin näkökulmiin!

Ohjelman toimittaa ja juontaa Maria Veitola.

Taustatoimittaja: Kata Salaspuro
Tuottaja: Sanni Kahilainen

Radio Helsingin taajuus Helsingissä 89,7, Tampereella 106,8, Turussa 89,3 ja Oulussa 90,9 MHz.

Kuuntele ohjelma silloin kun sinulle parhaiten sopii osoitteessa radiohelsinki.fi tai Radio Helsingin mobiilisovelluksella.