Safe Haven -taiteilija Mohamed Jawad julkisti rakentamansa lähes 5000 vuotta vanhan instrumentin

Bahrainilainen muusikko ja ympäristö- ja ihmisoikeusaktivisti Mohamed Jawad Husein Hameed on työskennellyt kuluneen syksyn ajan AR – Safe Haven Helsinki -residenssissä. Hänen rakentamansa dilmonian lyre -kielisoitin julkistettiin Maailman musiikin keskuksen 40-vuotista taivalta juhlistaneessa Etnosoi! Valta (ja musiikki) -seminaarissa 6. marraskuuta Helsingin Keskustakirjasto Oodin Maijansalissa.

Dilmonian lyre on ollut olemassa 5000 vuotta sitten. Bahrainilainen Mohamed Jawad on rakentanut 12-kielisen soittimen museosta löytyneiden jäänteiden mallin mukaisesti.

”Pitkän työn jälkeen olen onnistunut saamaan tuhansia vuosia vanhan soittimen henkiin. Se ei ole ainoastaan taideteos vaan aito soitin, jolla voi esittää kaikenlaista musiikkia”, kertoo Jawad.

Oodissa perinteen mukaisesti pukeutunut Jawad esitteli soittimen historiaa ja bahrainilaista kulttuuria. Hän soitti perinteistä musiikkia ja puhui tarinoista kappaleiden taustalla, mutta kertoi myös Bahrainin ympäristö- ja ihmisoikeustilanteesta. Koska Jawad on kiinnittänyt epäkohtiin huomiota, hän on joutunut hallituksen tarkkailuun ja kohdannut paljon ongelmia työssään taiteilijana ja aktivistina.

Jawadin mukaan on yleisesti tiedossa, että hänen kotikylässään Ma’ameerissa ympäröivien 130 tehtaan tuottamat saasteet aiheuttavat syöpää ja kuolemaa.

”Hallinto kerää rahaa, heitä ei kiinnosta ihmisoikeudet ja se, ketkä kuolevat. Siksi kaikki musiikkini keskittyy ihmisoikeuksiin tai ympäristöön. Laulamalla protestoin tätä kaikkea vastaan.”

Teollisuuden keskiössä olevan alueen asukkaita vaivaa lisäksi myös lisääntyvä köyhyys.

”Vaikka öljyä riittää, kenelle kaikki siitä tuleva raha menee? 87 % valtion tuloista tulee öljystä, joka tulee minun naapuristani. Mutta me emme saa mitään – saamme vain saasteet, sairaudet ja kuoleman.”

Jawad esiintyy perjantaina 15. marraskuuta 2019 Helsinki International Artist Programme HIAP:n Open Studios -tapahtumassa Suomenlinnassa. Tapahtuma alkaa klo 17, vapaa pääsy.

AR – Safe Haven Helsinki -residenssi on Perpetuum Mobile ry:n ja Helsinki International Artist Programme HIAP:n järjestämä taiteilijaresidenssi, joka toteutetaan yhteistyössä Muusikkojen liiton ja Suomen musiikkineuvoston kanssa.