Mirkka Kivilehto valittu tekijänoikeusneuvoston jäseneksi

Muusikkojen liiton juristi Mirkka Kivilehto aloittaa tekijänoikeusneuvoston jäsenenä.

Muusikkojen liiton juristi Mirkka Kivilehto on valittu tekijänoikeusneuvoston jäseneksi kuluvan toimikauden loppuun 14.10.2021 saakka. Aiemmin Kivilehto on toiminut yhden kauden neuvoston varajäsenenä.

Tekijänoikeusneuvoston tehtävänä on avustaa opetus- ja kulttuuriministeriötä tekijänoikeutta koskevien asioiden käsittelyssä sekä antaa lausuntoja tekijänoikeuslain soveltamisesta. Tekijänoikeusneuvostossa ovat edustettuina keskeiset tekijänoikeuslaissa säädettyjen oikeuksien haltijat ja suojakohteiden käyttäjät.

Tekijänoikeusneuvoston lausunnoissa on käsitelty tärkeimpiä tekijänoikeuden tulkintakysymyksiä, mm. teostasoa, taloudellisia ja moraalisia oikeuksia, julkista esittämistä, tekijänoikeuden rajoituksia ja tekijänoikeuden siirtymistä. Lausunnot ovat suosituksen luonteisia. Ne eivät oikeudellisesti sido tuomioistuinta, lausunnon pyytäjää eikä tämän vastapuolta.