Maaliskuu monelle kriittinen kuukausi – musiikkiala tarvitsee päätöksiä nyt

Samalla kun muu maailma suunnittelee tulevaa kesää, Suomi odottaa päätöksiä. Muiden maiden helpottunut tilanne tuo kuitenkin valoa myös Suomen tulevaisuuden näkymiin.

Suomessa on rajoitettu jo vuoden verran tapahtumien järjestämistä, ja muusikoiden keikkakesän kalenterit näyttävät edelleen tyhjiltä. Tapahtumien järjestäjät odottavat henkeään pidätellen päätöksiä keikkojen ja konserttien järjestämisestä, mutta näkymät eivät tällä hetkellä ole järin optimistiset. Maaliskuu on monelle toimijalle ratkaiseva kuukausi kesän tapahtumien järjestymisen osalta.

Kun Suomessa eletään sulkutilan aikaa, maailmalla musiikkialan lähitulevaisuus alkaa osoittamaan helpotuksen merkkejä. Esimerkiksi Rolling Stone uutisoi, että Yhdysvaltojen rokotusaikataulu mahdollistaisi konserttien järjestämisen jo kesän ja alkusyksyn aikana, ja Music Business Worldwide -sivuston mukaan Britanniassakin nopea rokotetahti lupailee ripeämpää paluuta festivaaleille kuin mitä aikaisemmin pelättiin, ja lipunmyynti vuoden 2021 tapahtumiin on jo aloitettu. Suomessa suunta taas näyttää olevan päinvastainen verrattuna muuhun maailmaan. Muusikkojen liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen kuitenkin näkee, että uutiset muualta tuovat toivoa myös Suomen näkymiin:

”USA:ssa ja Britanniassa musiikkialan paineet ovat tietysti kovat, ja noissa uutisissa on varmasti –ripaus poliittista hypeä. Mutta jo aikataulujen julkistaminen luo alalle toivoa normalisoitumisen alkamisesta”, sanoo Vänttinen.

Elinkeinoministerin Mika Lintilän ehdottama tapahtumatakuu mahdollistaisi tapahtumajärjestelyjen aloittamisen, sillä jos tapahtuma jouduttaisiinkin perumaan valtion toiminnasta johtuvista syistä, olisi järjestäjien mahdollista saada osa aiheutuneista kustannuksista takaisin. Päätöksiä tapahtumatakuun muodosta kuitenkin odotetaan edelleen. Nopeita päätöksiä takuun suhteen tarvitaan nyt, sillä ne ovat jo myöhässä, ja kiire kiristyy joka päivä.