Liittokokous: Selkeyttä ja dynamiikkaa

Muusikkojen liiton 31. liittokokous järjestettiin 26.–27. syyskuuta 2021 Helsingin G Livelabissa. Kokouksessa valittiin uusi hallitus, käsiteltiin sääntömääräiset asiat sekä päätettiin sääntömuutoksista ja tulevaisuuden linjoista.

Liittokokoukseen osallistui yhteensä noin 60 kokousedustajaa ympäri Suomen. Paikalla oli myös toimiston väki sekä hallitus.

Liittokokouksen avasi Lumo Quintet, jossa soittavat Alexis Roman (huilu), Paula Malmivaara (oboe), Giuseppe Gentile (klarinetti), Asko Padinki (fagotti) ja Jose Luis Cortell (käyrätorvi). Aluksi kuultiin myös SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan tervehdys.

Selkeyttä ja dynamiikkaa

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat sekä päätettiin sääntömuutoksista ja tulevaisuuden linjoista. Lahden Muusikot ry:n esityksestä liittokokous päätti tasajäsenmaksuun siirtymisestä vuoden 2022 alusta alkaen, mikä selkeyttää ja yhdenvertaistaa jäsenmaksukäytäntöä.

Kokous päätti, että jatkossa liittokokous järjestetään vuosittain ja liittovaltuustosta luovutaan. Aiemmin liittokokous on järjestetty neljän vuoden välein ja liittovaltuusto vuosittain. Muutos edesauttaa liiton toiminnan dynamiikkaa, ja sen myötä päätöksenteon on mahdollista vastata entistä paremmin ajankohtaisiin tarpeisiin.

Uusi hallitus

Kokouksessa valittiin myös liiton uusi hallitus. Valinta suoritettiin suljetulla lippuäänestyksellä.

Puheenjohtajaksi valittiin kuudennelle kaudelleen Ahti Vänttinen (Freelancemuusikot ry). Varapuheenjohtajiksi valittiin Pekka Lehti (Freelancemuusikot ry) ja Miikka Saarinen (Helsingin Muusikot ry). Hallituksen jäsenet ovat Juho Viljanen (Freelancemuusikot ry), Heta Forstén (Keski-Suomen Muusikot ry), Mia Kasper (Lahden Muusikot ry), Ritva Kaukola (Helsingin Muusikot ry), Timo Pulakka (Helsingin Muusikot ry), Jaakko Kämäräinen (Freelancemuusikot ry), Pasi Salminen (Oulun Muusikot ry), Anna Dantchev (Freelancemuusikot ry) ja Jussi Fredriksson (Freelancemuusikot ry).

Kiitos väistyville jäsenille: Patrik Stenström, Matti Lappalainen, Sami Kuoppamäki, Milla Viljamaa, Pasi Lyysaari ja Veli-Matti Iljin.

Ansiomerkit

Liittokokouksen iltatilaisuudessa sunnuntaina 26.9. jaettiin liiton ansiomerkit. Hopeinen ansiomerkki myönnetään ansiokkaasta toiminnasta osaston tai toimiston piirissä, ja kultainen ansiokkaasta valtakunnallisesta toiminnasta kuten hallitustyöstä.

Kultainen ansiomerkki myönnettiin Sami Kuoppamäelle (Freelancemuusikot ry). Hopeiset ansiomerkit myönnettiin Jaakko Kämäräiselle (Freelancemuusikot ry), Aija Puurtiselle (Freelancemuusikot ry), Teemu Kauppiselle (Helsingin Muusikot ry), Timo Paasoselle (Helsingin Muusikot ry), Mia Kasperille (Lahden Muusikot ry), Kjell Häggkvistille (Lahden Muusikot ry) sekä liiton viestintäpäällikkö Sanni Kahilaiselle.

Iltatilaisuudessa koomikko Johanna Vikstén viihdytti kokoustajia komiikka-impro-esityksellään. Musiikista vastasi kansanmusiikkiyhtye Frigg, jossa soittavat Alina Järvelä (viulu), Esko Järvelä (viulu, alttoviulu, avainviulu, harmoni, urut, piano), Tommi Asplund (viulu), Tero Hyväluoma (viulu), Petri Prauda (mandoliini, säkkipilli, cittern, munniharppu), Juho Kivivuori (kontrabasso) ja Anssi Salminen (kitara).

”Oli hienoa että niin moni pääsi kokoukseen paikan päälle, pitkästä aikaa. Liittokokous teki isoja ja kauaskantoisia päätöksiä, ja näytti samalla että pitkästä kriisistä huolimatta meillä on voimaa uudistua”, kommentoi puheenjohtaja Ahti Vänttinen.

Kiitos kaikille liittokokouksen kokousedustajille, puhujille sekä esiintyjille!