Liiton toimintaa kehitetään jäsentutkimuksen ja tulevaisuustyöryhmän avulla

Muusikkojen liiton tulevaisuuden suuntaviivoja pohditaan sekä tammikuussa 2020 tehtävän jäsentutkimuksen että loppuvuodesta toimintansa käynnistävän tulevaisuustyöryhmän avulla.

Jäsentutkimus tehdään kyselylomakkeena, joka lähetetään koko jäsenistölle sähköpostitse tammikuussa 2020. Tutkimuksen toteuttaa tutkija, musiikkitieteilijä Henri Pitkänen.

Tavoitteena on selvittää paitsi sitä, miten tyytyväisiä jäsenet ovat liiton palveluihin ja toimintaan, myös sitä, mitä jäsenistö liitolta toivoo tulevaisuuden suhteen.

”Miten muusikon elämää tulevaisuudessa voidaan helpottaa, miten musiikkielämää jatkossa kannattaisi edistää? Tai millaiseen toimintaan jäsenistö mieluiten osallistuisi. Esimerkiksi tällaisiin kysymyksiin odotamme saavamme vastauksia”, kommentoi viestintäpäällikkö Sanni Kahilainen.

Samojen teemojen äärellä työskentelee myös hallituksen asettama tulevaisuustyöryhmä, joka kokoontuu ensi kertaa joulukuussa 2019. Toimeksianto on ennakkoluulottomasti ja rohkeasti kartoittaa liiton organisaation ja toiminnan kehittämismahdollisuuksia ja suuntaviivoja seuraavan 10 vuoden ajalle.

Työryhmää vetää yrittäjä Anna Moilanen, ja sen jäseniä ovat Helsingin kaupunginorkesterin huilun äänenjohtaja Niamh McKenna, muusikko Laura Moisio, Lapin kamariorkesterin sooloaltisti Taru Lehto, muusikko ja tuottaja Jussi Fredriksson, Finland Festivalsin toiminnanjohtaja Kai Amberla, liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen, varapuheenjohtajat Patrik Stenström ja Pekka Lehti sekä viestintäpäällikkö Sanni Kahilainen. Tarvittaessa työhön osallistuu myös ulkopuolisia asiantuntijoita. Työryhmä raportoi työstään liittovaltuustolle ja laatii vuoden 2021 liittokokoukselle loppuraportin, johon voi liittyä suosituksia sääntömuutoksista tai muista kehittämistoimista.