Lentoon 2020 – kansainvälistymisvalmennus taidemusiikkia esittäville muusikoille

Music Finlandin ja Muusikkojen liiton yhteistyössä järjestämä Lentoon-kansainvälistymishanke alkaa syksyllä 2020.

Lentoon-kansainvälistymisvalmennus on suunnattu klassista ja nykymusiikkia esittäville muusikoille, jotka tähtäävät kansainväliselle solistiuralle. Lentoon antaa valmiuksia kansainvälisen uran ja verkostojen rakentamiseen sekä kehittää osallistujien viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Valmennus on maksuton, ja siihen valitaan mukaan 10–12 osallistujaa.

Valmennuksen työskentelytapa on työpajamallinen. Työpajoja ohjaavat kokeneet musiikkialan ammattilaiset ja viestinnän ja vuorovaikutuksen asiantuntijat niin Suomesta kuin muualta Euroopasta. Koronatilanteesta riippuen Lentoon-valmennuskerrat toteutetaan joko virtuaalisesti tai ryhmätapaamisina Helsingissä.

Lisätietoja Music Finlandin sivuilla >

Valmennuksen sisältö (muutokset mahdollisia):

• Ti 25.8. Vuorovaikutus, viestintä ja oman osaamisen markkinointi
    Ensimmäisellä valmennuskerralla käydään läpi muusikon tärkeimpiä viestinnällisiä työkaluja sekä sitä, miten omaa erityisosaamista voi parhaiten tuoda esiin vahvasti kilpaillulla taidemusiikkikentällä. Samalla tutustutaan muihin Lentoon-osallistujiin ja harjoitellaan esiintymis- ja kohtaamistilanteissa tärkeitä vuorovaikutustaitoja Niina Nurmisen (ArtSense) opastuksella.
  • Ti 15.9. Neuvottelutaidot, sopiminen ja rahasta puhuminen
    Syyskuun tapaamisessa paneudutaan Lottaliina Pokkisen (Muusikkojen liitto) sekä Tiina Vihtkarin (Sublime Music Agency) johdolla neuvottelemiseen, ja keskustellaan muusikoille tärkeiden esiintymis- ja yhteistyösopimusten solmimisesta. Esittelemme myös kansainvälistymiseen tarkoitettuja tukia ja avustuksia, joita muusikot ja heidän edustajansa voivat hakea.
  • Ke 7.10. Oman urapolun rakentaminen, muusikon identiteetti ja muuttuvat roolit
    Lokakuussa vieraaksemme saapuu kaksi kokenutta musiikkialan ammattilaista maailmalta: nykymusiikin ja jazzin parissa tuottajana ja taustavaikuttajana pitkän uran tehnyt Martel Ollerenshaw (Arts & Parts) sekä säveltäjä John Harris, joka toimii mm. skotlantilaisen Red Note Ensemble -yhtyeen sekä New Music Dublin -festivaalin taiteellisena johtajana. Päivän aikana pohditaan muusikon uran rakentamista ja identiteettiä muutosten keskellä olevassa kansainvälisessä toimintaympäristössä.
  • Ti 10.11. Kansainväliset verkostot sekä agentin ja managerin merkitys muusikolle
    Managereilla ja agentuureilla on usein elintärkeä rooli muusikkojen kansainvälistymisessä. Marraskuun valmennuskerralla paneudutaan Minna Huuskosen (Minnamurra Music) valmennuksessa siihen, miten kansainvälisiä verkostoja luodaan, millaisen tiimin muusikko tarvitsee ympärilleen, ja miten saada ja valita oikeat yhteistyökumppanit. Valmennuspäivän ulkomaiset vieraat ilmoitetaan myöhemmin.

Valmennuskertojen päätyttyä Lentoon-osallistujat ovat etusijalla osallistumaan Music Finlandin järjestämälle verkostoitumismatkalle Berliiniin joulukuun alussa 2020, mikäli matka voidaan järjestää.

Hae valmennukseen 24.5.2020 mennessä >