KULTTUURIVAALIT 2021

Kuntavaalien alla keskustellaan kulttuurista – annetaan ääni taiteelle!

Radio Helsingin KULTTUURIVAALIT 2021 on kolmiosainen keskustelu, jossa paikallisista kulttuurikysymyksistä keskustelevat Helsingin, Tampereen ja Oulun ehdokkaat toimittaja Maria Veitolan johdolla.

Miten kunnat tukevat koronarajoitusten kurittamaa kulttuurialaa ja freelancereita? Taataanko orkestereiden ja teattereiden toiminta? Miten taiteilijoiden apuraha- ja tilakysymykset ratkaistaan, entä miten huomioidaan ei-suomenkieliset taiteilijat ja yleisöt? Miten kulttuurikaupungeista – ja kulttuuripääkaupungista – tehdään kansainvälisesti kiinnostavia kulttuurimatkailun kohteita?

KULTTUURIVAALIT 2021: HELSINKI
Ke 2.6. klo 12

Paavo Arhinmäki (vas.)
Nasima Razmyar (sd.)
Anni Sinnemäki (vihr.)
Juhana Vartiainen (kok.)

Valtion rahoitus kulttuurille vähenee tulevina vuosina – toisaalta Helsingin kaupunki tekee ylijäämää. Miten nämä olosuhteet näkyvät kulttuurin rahoituksessa? Miten kaupunki voi helpottaa kulttuurialan korona-ahdinkoa? Miten kulttuurille mahdollistetaan tiloja ja toimintaa kaikissa kaupunginosissa, entä miten huomioidaan ei-suomenkieliset taiteilijat ja yleisöt? Turvataanko Helsingissä kaikille lapsille mahdollisuus kasvaa taiteen tekijöiksi ja kuluttajiksi? Miten huolehditaan taitelijoiden palkkatasosta, apurahoista ja tekijänoikeuskorvauksista?

KULTTUURIVAALIT 2021: TAMPERE
K9.6. klo 12

Johanna Loukaskorpi (sd.)
Jouni Markkanen (kok.)
Iiris Suomela (vihr.)
Johannes Tolonen (vas.)

Miten Tampereen kaupunki tukee koronarajoituksista kärsineitä taiteilijoita ja kulttuuritoimijoita? Miten ratkaistaan paljon keskusteltu kulttuurin tilakysymys? Tulisiko Tampereen kaupungin tukea taiteilijoita apurahoilla, entä miten huomioidaan kielivähemmistöt?

KULTTUURIVAALIT 2021: OULU
To 10.6. klo 11

Niilo Heinonen (kok.)
Jetta Huttunen (vihr.)
Eveliina Leskelä (kesk.)
Ville Luotola (vas.)

Oulu on valittu Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026 – miten se tulee näkymään kulttuurielämässä heti? Miten freelancereiden ahdinkoa helpotetaan? Turvataanko teatterin tulevaisuus, tarvitaanko lisää keikkapaikkoja? Miten taataan, että Oulussa jokainen lapsi ja nuori saa taustastaan riippumatta kasvaa kulttuurin tekijäksi ja kuluttajaksi?

Katso keskustelu:

Panelistit edustavat neljää edellisissä kuntavaaleissa paikallisesti eniten ääniä saanutta puoluetta. Lähetyksen jälkeen jaksot ovat kuunneltavissa jälkikäteen Radio Helsingin KULTTUURIVAALIT 2021 -sivulla, mobiilisovelluksessa ja podcast-alustoilla sekä katsottavissa Radio Helsingin YouTube-kanavalla.

Mukana kulttuurivaaleissa:

Muusikkojen liitto
Näyttelijäliitto
Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto

www.radiohelsinki.fi

Taajuus Helsingissä 89,7, Tampereella 106,8 ja Oulussa 90,9.